Φουλάρετε πριν φύγετε για ταξίδι; Ή το αφήνετε στην τύχη και συμπληρώνετε όσο χρειάζεστε στο δρόμο; Έχετε προσέξει ότι οι τιμές στα πρατήρια στις Εθνικές Οδούς είναι λίγο τσιμπημένες; Και τι κάνετε για να τις αποφύγετε;
Τα ακριβότερα καύσιμα εκτός αστικών κέντρων δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Αφού η διανομή ξεκινάει από τις πόλεις, λογικό είναι όσο μεγαλώνει η απόσταση να αυξάνονται και τα κόμιστρα και άρα η τελική τιμή του καυσίμου. Τα πρατήρια όμως στις Εθνικές Οδούς; Αυτά γιατί είναι ακριβά;
Ούτε αυτό είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο. Σε όποια χώρα του κόσμου κι αν πας, τα καύσιμα στους αυτοκινητοδρόμους είναι ακριβότερα, συχνά είναι πανάκριβα. Κοντά στα αεροδρόμια είναι μάλιστα ακόμη πιο ακριβά. Τι συμβαίνει;
Την απορία αυτή την έχουν και κυβερνήσεις, και σε αρκετές χώρες έχουν γίνει έρευνες ή και επεμβάσεις για να δουν τι συμβαίνει. Στη Μ. Βρετανία το υπουργείο μεταφορών ερευνά την ύπαρξη καρτέλ, αφού τα καύσιμα στους αυτοκινητοδρόμους τα ελέγχουν μόνο τρεις εταιρείες και στοιχίζουν κατά μέσο όρο 18% περισσότερο από το μέσο όρο της υπόλοιπης χώρας.
Αν και η ύπαρξη καρτέλ στα ελληνικά πρατήρια στις Εθνικές Οδούς δεν είναι θέμα, οι τιμές παραμένουν αδικαιολόγητα υψηλές. Τα πρατήρια αυτά θα έπρεπε να έχουν τιμές στα ίδια επίπεδα με άλλα πρατήρια της περιοχής. Όμως η πραγματικότητα είναι η αντίθετη. Γιατί;
Σίγουρα υπάρχει ένα ποσοστό εκμετάλλευσης της ανάγκης, αφού αν χρειάζεσαι καύσιμα εκείνη τη στιγμή, δεν υπάρχει ούτε αλλού να βάλεις, ούτε μπορείς να φτάσεις αλλού να ψάξεις για φτηνότερα. Είναι όμως αυτό εκμετάλλευση ή απλά κόστος μιας υπηρεσίας. Θα έλεγε κανείς πως τα πρατήρια αυτά δουλεύουν από διερχόμενα αυτοκίνητα, δεν έχουν σταθερούς πελάτες και έτσι αναγκάζονται να έχουν τσιμπημένες τιμές για να επιβιώσουν από την αναδουλειά όταν η κίνηση στις Εθνικές Οδούς είναι πεσμένη. Αυτό δεν είναι παράλογο.
Ούτε είναι παράλογο να χρεώνουν τα καύσιμα και με τον παράγοντα προσφοράς και ζήτησης, όπως κάθε άλλο προϊόν εξάλλου στην ελεύθερη αγορά. Αν η ζήτηση είναι αυξημένη και η προσφορά μικρή, τότε το προϊόν είναι ακριβό. Και αυτό μπορεί να ισχύει σε μεγάλο βαθμό σε αυτά τα πρατήρια.
Είναι κάτι από αυτά παράλογο; Όχι, όμως οι τιμές είναι τσουχτερές, και το παράλογο θα ήταν να μην προετοιμάζεται κανείς πριν το ταξίδι του ώστε να μην βρεθεί στην ανάγκη να βάλει καύσιμα σε ένα τέτοιο πρατήριο. Ή αν χρειαστεί, τουλάχιστον να μη γεμίσει, και να βάλει 10-20 ευρώ μέχρι να φτάσει στο επόμενο, φθηνότερο πρατήριο.
Εσείς τι κάνετε; Χρησιμοποιείτε τα πρατήρια στις Εθνικές Οδούς; Γεμίζετε ποτέ εκεί; Τι κάνετε για να τα αποφύγετε και τελικά τι άποψη έχετε για τις τιμές τους;
Μας κοινοποιήθηκε από autotriti.gr
Τα ακριβότερα καύσιμα εκτός αστικών κέντρων δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Αφού η διανομή ξεκινάει από τις πόλεις, λογικό είναι όσο μεγαλώνει η απόσταση να αυξάνονται και τα κόμιστρα και άρα η τελική τιμή του καυσίμου. Τα πρατήρια όμως στις Εθνικές Οδούς; Αυτά γιατί είναι ακριβά;
Ούτε αυτό είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο. Σε όποια χώρα του κόσμου κι αν πας, τα καύσιμα στους αυτοκινητοδρόμους είναι ακριβότερα, συχνά είναι πανάκριβα. Κοντά στα αεροδρόμια είναι μάλιστα ακόμη πιο ακριβά. Τι συμβαίνει;
Την απορία αυτή την έχουν και κυβερνήσεις, και σε αρκετές χώρες έχουν γίνει έρευνες ή και επεμβάσεις για να δουν τι συμβαίνει. Στη Μ. Βρετανία το υπουργείο μεταφορών ερευνά την ύπαρξη καρτέλ, αφού τα καύσιμα στους αυτοκινητοδρόμους τα ελέγχουν μόνο τρεις εταιρείες και στοιχίζουν κατά μέσο όρο 18% περισσότερο από το μέσο όρο της υπόλοιπης χώρας.
Αν και η ύπαρξη καρτέλ στα ελληνικά πρατήρια στις Εθνικές Οδούς δεν είναι θέμα, οι τιμές παραμένουν αδικαιολόγητα υψηλές. Τα πρατήρια αυτά θα έπρεπε να έχουν τιμές στα ίδια επίπεδα με άλλα πρατήρια της περιοχής. Όμως η πραγματικότητα είναι η αντίθετη. Γιατί;
Σίγουρα υπάρχει ένα ποσοστό εκμετάλλευσης της ανάγκης, αφού αν χρειάζεσαι καύσιμα εκείνη τη στιγμή, δεν υπάρχει ούτε αλλού να βάλεις, ούτε μπορείς να φτάσεις αλλού να ψάξεις για φτηνότερα. Είναι όμως αυτό εκμετάλλευση ή απλά κόστος μιας υπηρεσίας. Θα έλεγε κανείς πως τα πρατήρια αυτά δουλεύουν από διερχόμενα αυτοκίνητα, δεν έχουν σταθερούς πελάτες και έτσι αναγκάζονται να έχουν τσιμπημένες τιμές για να επιβιώσουν από την αναδουλειά όταν η κίνηση στις Εθνικές Οδούς είναι πεσμένη. Αυτό δεν είναι παράλογο.
Ούτε είναι παράλογο να χρεώνουν τα καύσιμα και με τον παράγοντα προσφοράς και ζήτησης, όπως κάθε άλλο προϊόν εξάλλου στην ελεύθερη αγορά. Αν η ζήτηση είναι αυξημένη και η προσφορά μικρή, τότε το προϊόν είναι ακριβό. Και αυτό μπορεί να ισχύει σε μεγάλο βαθμό σε αυτά τα πρατήρια.
Είναι κάτι από αυτά παράλογο; Όχι, όμως οι τιμές είναι τσουχτερές, και το παράλογο θα ήταν να μην προετοιμάζεται κανείς πριν το ταξίδι του ώστε να μην βρεθεί στην ανάγκη να βάλει καύσιμα σε ένα τέτοιο πρατήριο. Ή αν χρειαστεί, τουλάχιστον να μη γεμίσει, και να βάλει 10-20 ευρώ μέχρι να φτάσει στο επόμενο, φθηνότερο πρατήριο.
Εσείς τι κάνετε; Χρησιμοποιείτε τα πρατήρια στις Εθνικές Οδούς; Γεμίζετε ποτέ εκεί; Τι κάνετε για να τα αποφύγετε και τελικά τι άποψη έχετε για τις τιμές τους;
Μας κοινοποιήθηκε από autotriti.gr
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου