«Τερατούργημα», που «διαλύει το σύστημα λειτουργίας των δήμων», χαρακτήρισε ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης το νομοσχέδιο «Κλεισθένης 1», ζητώντας ταυτόχρονα την άμεση απόσυρσή του και έναρξη διαλόγου από μηδενική βάση με την κεντρική εξουσία με κυρίαρχο στόχο τη σύγκλιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα.
Οι παραπάνω τοποθετήσεις του Σίμου Δανιηλίδη έγιναν κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του δήμου Νεάπολης-Συκεών, όπου, παρουσία του προέδρου της ΠΕΔ-ΚΜ, και δημάρχου Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Λάζαρου Κυρίζογλου, συζητήθηκε το θέμα της «Μεταρρύθμισης του θεσμικού πλαισίου της Τ.Α.», που έθεσε σε διαβούλευση το υπ. Εσωτερικών. Κατά την πολύωρη συζήτησή του, μάλιστα, το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο συγκέντρωσε τα πυρά των δημοτικών συμβούλων, για να ολοκληρωθεί με την έκδοση ψηφίσματος.
«Αυτό που επείγει και πρέπει να γίνει άμεσα είναι να ανοίξει ο διάλογος και να συζητήσουμε σοβαρά και υπεύθυνα για το μοντέλο της Αυτοδιοίκησης που θέλουμε με στόχο τη σύγκλιση με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, με βάση τις αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας, και όχι να καλούμαστε να συζητήσουμε ένα νομοσχέδιο τερατούργημα που αποτελεί ??γονατογράφημα??, που καμία σχέση δεν έχει με τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας (ΕΧΤΑ), και το οποίο επιφέρει τον εκμαυλισμό και τη συναλλαγή και γεννά τις προϋποθέσεις για παιχνίδια σε βάρος της κοινωνίας και των πολιτών», τόνισε μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Σίμος Δανιηλίδης, κάνοντας μια εκτενή αναφορά-ανάλυση του νομοσχεδίου.
Ιδιαίτερα στάθηκε στο προτεινόμενο σύστημα της απλής αναλογικής, το οποίο, όπως είπε, επιβάλλει τη «δικτατορία της μειοψηφίας», στοιχείο που αποτελεί «μαχαιριά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση», και «σε καμιά περίπτωση δεν προσφέρει θετική συμβολή στα πολιτικά πράγματα, πετσοκόβοντας παράλληλα τον αριθμό των υποψηφίων, στερώντας από τους πολίτες το δικαίωμα να συμμετάσχουν στην ιερή διαδικασία των εκλογών για τον τόπο τους». «Αυτό το τερατούργημα, που διαλύει το σύστημα λειτουργίας των δήμων, και επιβάλλει στους πολίτες επιπλέον βάρη, πρέπει να αποσυρθεί άμεσα και να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση από μηδενική βάση», πρόσθεσε ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών.
«Σε καμιά περίπτωση ο Κλεισθένης 1 δεν συνιστά μεταρρύθμιση αφού ούτε μια τέτοια δεν επιφέρει. Το ζητούμενο είναι να αλλάξουμε το κράτος και να επιδιώξουμε σύγκλιση με τα ευρωπαϊκά κεκτημένα στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δίνοντας ουσιαστικό χώρο στις τοπικές κοινωνίες», ανέφερε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ Λάζαρος Κυρίζογλου, ο οποίος έκανε λεπτομερή ανάλυση του νομοσχεδίου και εκτενή παρουσίαση των θέσεων και προτάσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. «Το νομοσχέδιο είναι πλήρες αντινομιών και αντιφάσεων, και μόνη λύση είναι η απόσυρσή του και η έναρξη ενός ισότιμου και ειλικρινούς διαλόγου από την αρχή. Η καθιέρωση της απλής αναλογικής , η οποία είναι δόλια, θα επιφέρει την ακυβερνησία και την παραλυσία των δήμων, που στο τέλος θα προκαλέσει την πλήρη διάλυσή τους», τόνισε χαρακτηριστικά.
Το ψήφισμα
«Οι συνέπειες των επιλογών θα είναι ολέθριες για την Αυτοδιοίκηση και τη λειτουργία των δήμων», αναφέρεται στο ψήφισμα που εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, με το Δημοτικό Συμβούλιο να ζητά την απόσυρση του νομοσχεδίου και την έναρξη ουσιαστικού διαλόγου με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Αναλυτικά το ψήφισμα έχει ως εξής:
«Το σχέδιο νόμου που κατέθεσε η κυβέρνηση με την επωνυμία «Κλεισθένης», παρά το γεγονός πως προωθείται ως μεταρρύθμιση, είναι μία επιχείρηση θεσμικής απορύθμισης της αυτοδιοίκησης.
Αντί να επιχειρηθεί μία θεσμική προοδευτική εξέλιξη, με μεταφορά νέων αρμοδιοτήτων, με οικονομική αυτοδυναμία, με επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι δήμοι, με ενίσχυση του ρόλου της αυτοδιοίκησης στην ανάπτυξη και την αντιμετώπιση της κρίσης, επιλέγεται ένας δρόμος επιστροφής στο παρελθόν.
Μέσα σε 324 σελίδες εκτενέστατης αντιγραφής ισχυόντων άρθρων του «Καλλικράτη» με βεβιασμένες όμως και νομοτεχνικά προβληματικές προσθήκες, κρύβονται οι βασικές πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης:
Αλλαγή του εκλογικού συστήματος
Επανασύσταση των Κοινοτήτων και αλλαγή του χωροταξικού από την πίσω πόρτα
Θεσμοθέτηση του κρατικού ελέγχου σκοπιμότητας
Μεταφορά οικονομικών βαρών από το κράτος στους πολίτες
Οι συνέπειες των παραπάνω επιλογών θα είναι ολέθριες για την αυτοδιοίκηση και τη λειτουργία των δήμων.
Το νομοσχέδιο δεν προωθεί τη δημιουργία ενός μικρού, ευέλικτου και αποτελεσματικού κράτους. Δεν προωθεί την αποκέντρωση, με τη μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων από το Κεντρικό Κράτος προς την Αυτοδιοίκηση.
Παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και περίπου δύο χρόνια ένας διάλογος μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών και των θεσμικών εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης, στο νομοσχέδιο αυτό δεν συμπεριλήφθηκε καμία από τις προτάσεις που έχει καταθέσει η Κ.Ε.Δ.Ε., οι οποίες διαμορφώθηκαν στο πλαίσιο τριών συνεδρίων, σε Βόλο, Θεσσαλονίκη και Ιωάννινα.
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που το μόνο που αλλάζει ουσιαστικά, είναι το εκλογικό σύστημα των αυτοδιοικητικών εκλογών. Για πρώτη φορά θεσπίζονται δύο διαφορετικά εκλογικά συστήματα, για κοινότητες άνω των 500 κατοίκων και για κοινότητες κάτω των 500, όπου εισάγεται ενιαίο ψηφοδέλτιο. Την ώρα που η απλή αναλογική αναδεικνύεται στη μεγάλη θεσμική τομή, θεσπίζεται ένα απόλυτα πλειοψηφικό σύστημα στην εκλογή προέδρων κοινοτήτων κάτω των 500 κατοίκων.
Ο εκλογικός νόμος με εντελώς αντιδημοκρατική λογική, μειώνει τον αριθμό των υποψηφίων που μπορούν να συμπεριληφθούν στα ψηφοδέλτια, γεγονός που υπηρετεί τη λογική της πολυδιάσπασης της ψήφου.
Θεσμοθετείται η ακυβερνησία στους Δήμους. Με την απλή αναλογική στην κατανομή των εδρών του δημοτικού συμβουλίου, οι δήμαρχοι που δεν θα εκλεγούν από τον πρώτο γύρο, αλλά στο δεύτερο, δεν θα έχουν πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους συμβιβασμούς και τις ισορροπίες για να ληφθεί μια απόφαση. Είναι φανερό ότι η Κυβέρνηση επιχειρεί να μετατρέψει τα δημοτικά συμβούλια σε διακοσμητικά όργανα των Δήμων, προτιμά «ανίσχυρους» δημάρχους, παραλυτικές ισορροπίες στους Δήμους και ενίσχυση του ρόλου των ακραίων και θνησιγενών πολιτικών σχημάτων, που θα καταστούν πέραν πάσης δημοκρατικής λογικής σε ρυθμιστές που θα εκβιάζουν το σχηματισμό πλειοψηφιών.
Με σωρεία διατάξεων που εισάγει το ν/σ, η επίτευξη πλειοψηφίας και η δυνατότητα λήψης αποφάσεων για δράσεις και έργα στην πόλη δεν θα είναι δεδομένη, αλλά θα πρέπει να εκλιπαρείται διαρκώς. Θεσπίζεται πλέον επίσημα το «αλισβερίσι», η «συνδιαλλαγή», το «δούναι και λαβείν» αφού όμως πρώτα βαφτίζεται «συναινετική διαδικασία». Οι υποσχέσεις και οι υποχωρήσεις σε κάθε συνεδρίαση, κάθε Δημοτικού Οργάνου, για κάθε θέμα, τόσο στην κατεύθυνση επίτευξης συμφωνιών, όσο και στην κατεύθυνση συγκράτησης των δυνάμεων κάθε Παράταξης, τη διάλυση των οποίων το ν/σ διευκολύνει, θα είναι πλέον καθημερινή πραγματικότητα.
Πλειοψηφίες του 45 και του 49% θα είναι όμηροι των διαθέσεων μειοψηφικών «περιστασιακών συνευρέσεων» του 3 και του 4%.
Επαναφέρονται από το «παράθυρο» οι Κοινότητες, με το εκλογικό σύστημα, την κατανομή αρμοδιοτήτων, την κατάρτιση του προϋπολογισμού και την κατανομή της ΣΑΤΑ, γεγονός που αποτελεί ουσιαστικά μια αντιμεταρρύθμιση στον «Καλλικράτη». Με τον τρόπο αυτό τα δημοτικά έργα δεν θα μπορούν να υλοποιηθούν αφού ο κατακερματισμός της χρηματοδότησης των δημοτικών έργων στις Κοινότητες καθιστά αδύνατη την υλοποίηση τους, λόγω έλλειψης ειδικευμένου προσωπικού και αδυναμίας έγκυρου συντονισμού. Η κυβέρνηση με τις διατάξεις του ν/σ επιχειρεί να σπείρει τη διχόνοια στις τοπικές κοινωνίες, στη λογική “διαίρει και βασίλευε”. Γι? αυτό μας γυρνά πίσω στην εποχή της Κοινότητας. Η ολική επαναφορά της έννοιας “Κοινότητα”, με την εκλογή με χωριστή κάλπη, χωριστά ψηφοδέλτια ανεξάρτητα από τους Συνδυασμούς του Δημοτικού Συμβουλίου, αποτελεί σπίθα αναζωπύρωσης τοπικισμών, προσωπικών αυτό-προβολών, ενός διχαστικού κλίματος άσκοπης αντιπαράθεσης.
Επιχειρείται η αποσύνδεση των εννοιών «Δήμαρχος» και «Παράταξη πλειοψηφίας». Παροτρύνονται οι αποσχίσεις, οι προσχωρήσεις, η δημιουργία νέων παρατάξεων μεσούσης της δημοτικής περιόδου και όλα αυτά σε αντίθεση με τη λαϊκή βούληση και ετυμηγορία. Παραδείγματι Δήμαρχος μπορεί να εκλεγεί στη δεύτερη Κυριακή αυτός που η παράταξή του στην πρώτη Κυριακή ήρθε δεύτερη. Έτσι, θα έχει μεν τον τίτλο, αλλά στο Δημοτικό Συμβούλιο η Παράταξή του θα είναι μειοψηφία. Ακόμη όμως και πρώτη να είναι, δεν θα διαθέτει σταθερή πλειοψηφία, αφού ο οιοσδήποτε θα μπορεί να μετακινείται παρακινούμενος, από το νόμο, οπουδήποτε και οποτεδήποτε, ακυρώνοντας ψήφους επιλογής, προγράμματα και συνέπεια.
Καταργείται η αυτοδίκαιη θέση σε αργία των αιρετών σε περίπτωση αμετάκλητης παραπομπής για κακούργημα, μόνον εάν έχουν επιβληθεί περιοριστικοί όροι ή προσωρινή κράτηση, και πλέον θα αρκεί μόνον η αμετάκλητη παραπομπή για κακούργημα.
Θεσμοθετείται ο διορισμός δημάρχου από το κράτος σε περίπτωση διάλυσης συμβουλίου και εκλογής νέου, γυρνώντας τη χώρα σε πολύ σκοτεινές εποχές.
Καταργείται η επιλογή νέου δημάρχου από την παράταξη του, σε περίπτωση που η θέση μείνει κενή και μεταφέρεται η αρμοδιότητα απευθείας στο δημοτικό συμβούλιο, με συνέπεια να μπορεί να αναδειχθεί δήμαρχος από άλλη παράταξη, νοθεύοντας έτσι τη λαϊκή ετυμηγορία.
Θεσπίζεται η υποβολή υποψηφιότητας και εκλογής Προέδρου, Αντιπροέδρου, Γραμματέα ΔΣ αντίστοιχα από άλλο σύμβουλο εκτός του προτεινόμενου από την παράταξη του, ενισχύοντας έτσι συναλλαγές, διαλυτικές τάσεις και προσωπικές φιλοδοξίες.
Δημιουργείται ο μηχανισμός του δημοτικού διαμεσολαβητή στο επίπεδο του Νομού, με πολλές αρμοδιότητες ελεγκτικού χαρακτήρα, που καταστρατηγούν το άρθρο 102 του Συντάγματος.
Καταργούνται τα διασφαλισμένα από τον “Καλλικράτη” δικαιώματα υποχρεωτικής συμμετοχής της μειοψηφίας στα όργανα διοίκησης όπως και η δυνατότητα να προέρχεται ο γραμματέας του ΔΣ από τις λοιπές μετά την τρίτη σε δύναμη παρατάξεις. Η αλλαγή τρόπου εκλογής μελών ΟΕ και ΕΠΖ με την κατάργηση υπόδειξης υποψηφίων ξεχωριστά από πλειοψηφία και μειοψηφία και την ψήφιση υποψηφίων σε αριθμό ίσο με το 50% των θέσεων, σε πολλές περιπτώσεις θα οδηγεί σε συνθέσεις όπου ο επιτυχών συνδυασμός στις εκλογές και ο Δήμαρχος θα είναι μειοψηφία στα όργανα διοίκησης του δήμου.
Εισάγονται διατάξεις οι οποίες αλλάζουν τα δεδομένα στις ψηφοφορίες σημαντικών θεμάτων όπως ο προϋπολογισμός και το τεχνικό πρόγραμμα και θεσμοθετείται το απόλυτο «μπάχαλο» όπου απέναντι στις τεκμηριωμένες εισηγήσεις των υπηρεσιών θα ορθώνονται πάσης φύσεως προτάσεις που θα αγνοούν –και πάντως δεν θα ενδιαφέρονται– για τα ρεαλιστικά δεδομένα, τα στοιχεία, τα θεσμικά προαπαιτούμενα ενός Δήμου που, ως Φορέας Γενικής Κυβέρνησης, είναι νομικά εξαναγκασμένος να λειτουργεί με συγκεκριμένες ασφυκτικές προδιαγραφές.
Οι εν λόγω προτάσεις, επικοινωνιακά ευπαρουσίαστες, που θα χαϊδεύουν αυτιά με το λαϊκισμό, την αερολογία και την επιπολαιότητα, θα επιτυγχάνουν προφανώς ευκολότερα συναινέσεις μεταξύ των ηττηθέντων παρατάξεων. Αποτέλεσμα θα είναι ο απόλυτος εκτροχιασμός, καθώς τέτοιας φύσεως αποφάσεις θα ακυρώνονται στον έλεγχο νομιμότητας, θα επιστρέφουν και οι διαδικασίες θα σέρνονται με συζητήσεις – συνδιαλλαγές επ? αόριστον.
Αυξάνεται το φορολογικό βάρος των δημοτών. Η ένταξη της χρηματοδότησης της Υπηρεσίας Πρασίνου στα ανταποδοτικά αποτελεί ουσιαστικά ένα νέο φόρο που μετακυλύει οικονομικά βάρη στους δημότες.
Κατασκευάζει Δήμους ομήρους του εκάστοτε Υπουργού. Ο εκάστοτε Υπουργός θα ορίζει τον Επόπτη Νομιμότητας. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις προωθείται η περαιτέρω ομηρία των Δήμων μέσω: α) πρόσθετων ελεγκτικών μηχανισμών β) περιορισμού της διοικητικής αυτοτέλειας των Δήμων γ) της οικονομικής κηδεμονίας των Δήμων από τον Υπουργό Εσωτερικών.
Η Διοικητική Εποπτεία των ΟΤΑ δεν περιορίζεται σε απλό έλεγχο νομιμότητας των πράξεων και στον πειθαρχικό έλεγχο, όπως το Σύνταγμα ορίζει, αλλά επεκτείνεται με την καθιέρωση έκδοσης εγκυκλίων οδηγιών και γενικών κατευθύνσεων, τόσο από το Υπουργείο Εσωτερικών, όσο και από την Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ. Με τον τρόπο αυτό επηρεάζεται αποφασιστικά η ελευθερία δράσης και λειτουργίας των ΟΤΑ, στραγγαλίζεται ο θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο οποίος πλέον μετατρέπεται σε μια αποκεντρωμένη διοικητική υπηρεσία του Κράτους.
Το νομοσχέδιο εισάγει μία κενή περιεχομένου κατηγοριοποίηση Δήμων. Με την προτεινόμενη κατηγοριοποίηση , ενώ αναγνωρίζει νομικά το ζήτημα ότι οι δήμοι έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά, δεν διατυπώνει ρυθμίσεις που διασφαλίζουν την ισότιμη παροχή υπηρεσιών στους πολίτες σε όποιον Δήμο και αν κατοικούν.
Η μεταρρύθμιση του «Κλεισθένη» περιλαμβάνει την επανάληψη των άρθρων για το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας και όλου του ασφυκτικού του πλέγματος, παρά το γεγονός πως είχε εξαγγελθεί η κατάργηση του. Η επανάληψη των άρθρων του Παρατηρητηρίου και των μνημονιακών παρελκόμενων του, με το ίδιο ακριβώς περιεχόμενο, είναι αποκαλυπτικά της απάτης που συντελέστηκε στις πλάτες της αυτοδιοίκησης.
Τίθενται σε κίνδυνο οι κοινωνικές υπηρεσίες που σήμερα προσφέρουν οι Δήμοι σε όλη τη χώρα. Η χρηματοδότησή τους θα εξαρτάται από μικροκομματικούς στόχους. Δεν αναφέρεται το μέλλον των κοινωνικών υπηρεσιών όταν λήξει η χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους και στην κατανομή των Εθνικών πόρων εισάγονται (μη μετρήσιμα υποκειμενικά) κριτήρια.
Δεν προτείνεται κανένα Επιχειρησιακό Πρόγραμμα εφαρμογής του Κλεισθένη και δεν υποστηρίζεται από χρηματοδοτικούς πόρους, κίνητρα και επιχορηγήσεις.
Η κατάργηση της ανάδειξης ως τακτικών δημοτικών συμβούλων των υποψηφίων δημάρχων των επιλαχόντων συνδυασμών (άρθρο 34) δείχνει την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζει η κυβέρνηση τα νομοθετήματα που αφορούν στην αυτοδιοίκηση.
Με βάση τα παραπάνω, το Δημοτικό Συμβούλιο του δήμου Νεάπολης-Συκεών αποφασίζει:
Να απορρίψει στο σύνολό του το συγκεκριμένο σχέδιο Νόμου επειδή δεν προωθεί καμία αλλαγή στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους, δεν λαμβάνει υπόψη τις θέσεις που έχει εκφράσει και καταθέσει επίσημα η Κ.Ε.Δ.Ε. , αλλά και δεν ανταποκρίνεται στις μεγάλες ανάγκες που έχει σήμερα ο θεσμός της Αυτοδιοίκησης, για να επιτελέσει το έργο του, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.
Να ζητήσει την απόσυρση του νομοσχεδίου.
Να ζητήσει την άμεση έναρξη ενός ουσιαστικού διαλόγου, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα τουλάχιστον δύο μηνών, προκειμένου να υπάρξει ένα σχέδιο νόμου που θα προωθεί πραγματικά τις μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη η αυτοδιοίκηση.
Να καταγγείλει ότι το συγκεκριμένο Ν/Σ οδηγεί τους Δήμους σε ακυβερνησία, χάος και παράλυση, ενώ εισάγει τη διαφθορά και την συναλλαγή στην καθημερινή λειτουργία των Δήμων.
Να ζητήσει από τον Υπουργό να δεσμευθεί πως δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή του εκλογικού συστήματος των αυτοδιοικητικών εκλογών χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της Αυτοδιοίκησης.
Να ζητήσει τη σύσταση Ειδικής Επιτροπής στην οποία θα συζητηθούν όλα τα ζητήματα που χρήζουν επίλυσης μέσω της επόμενης Συνταγματικής Αναθεώρησης».
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου