Τα ποτήρια μιλάνε. Και τα ρολόγια, επίσης. Όπως και οι λάμπες. Κάθε αντικείμενο έχει να διηγηθεί μία ιστορία, αρκεί να έχουμε τη διάθεση να αφουγκραστούμε, αρκεί να μάθουμε να ακούμε. Με άλλα λόγια κάθε τι που μας περιβάλλει ψάχνει ευήκοα ώτα και είναι γεγονός πως στα αφτιά των παιδιών οι ήχοι των αντικειμένων έχουν τη δύναμη να φτάνουν καθαροί, απαλλαγμένοι από «παράσιτα» προκαταλήψεων, στερεοτύπων και βεβαιοτήτων.
Πάνω σε αυτήν τη λογική, το Εργαστήριο Βιομηχανικού Σχεδιασμού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), δημιούργησε το «Design Lab for Κids», ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που έχει στόχο να φέρει παιδιά ηλικίας από 8 έως 11 ετών σε επαφή με τον σχεδιασμό και την κατασκευή αντικειμένων και, μέσα από την ενθάρρυνση της φυσικής αναζήτησης της γνώσης, να τα βοηθήσει να ανακαλύψουν τη χρηστική και συμβολική διάσταση των πραγμάτων.
«Είναι ενδιαφέρον ότι τα παιδιά αντιλαμβάνονται τα αντικείμενα -όπως και τη διαδικασία κατασκευής τους- ολιστικά, είναι, δηλαδή, ικανά να διακρίνουν και τα λειτουργικά και τα χρηστικά τους στοιχεία, αλλά και να αποδίδουν δικούς τους συμβολισμούς» δήλωσε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο επιστημονικά υπεύθυνος του προγράμματος, επίκουρος καθηγητής του Εργαστηρίου Βιομηχανικού Σχεδιασμού Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ, Γιώργος Λιαμάδης.
Μέσα σε έναν τριμηνιαίο κύκλο συνολικά 10 συναντήσεων, τα παιδιά κατανοούν με βιωματικό τρόπο έννοιες από τον χώρο του design και απαντούν σε σύγχρονα ανοιχτά ερωτήματα, προτείνοντας λύσεις μέσω του σχεδιασμού. Κάθε εφαρμογή ξεκινά από το στάδιο της ανάλυσης ενός θέματος και τη σύλληψη της ιδέας, για να καταλήξει στον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός αντικειμένου.
«Η καινοτομία είναι ότι προσεγγίζουμε τον σχεδιασμό και την κατασκευή των αντικειμένων από επιστημονική και εικαστική ματιά, εισάγοντας πέρα από τα γνωστικά πεδία των μαθηματικών, της γεωμετρίας, της τεχνολογίας, και συμβολισμούς και συναισθήματα» εξήγησε ο κ. Λιαμάδης, προσθέτοντας ότι η διδασκαλία είναι μία αμφίδρομη σχέση επικοινωνίας και γι' αυτό στα παιδιά τίθεται ένα πλαίσιο, μεν, μέσα στο οποίο λειτουργούν ελεύθερα, δε.
«Στόχος η διατήρηση της ενότητας τεχνών και επιστημών»
Η επιλογή της ηλικιακής ομάδας των παιδιών, στα οποία απευθύνεται το πρόγραμμα, έγινε βασιζόμενη στην παραδοχή ότι η εκπαίδευση, όπως έχει σήμερα και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, δημιουργεί έναν τεχνητό διαχωρισμό ανάμεσα στις επιστήμες και τις τέχνες, με αποτέλεσμα, ακολουθώντας κανείς είτε τον έναν, είτε τον άλλο δρόμο, να αποκόπτεται από ό,τι δεν είναι η βασική του επιλογή.
«Επιχειρούμε μέσω αυτών των προγραμμάτων να διατηρήσουνε την ενότητα που έχουν αυτοί οι τομείς, τους οποίους στη συνέχεια -στο γυμνάσιο και το λύκειο- η μονοσήμαντη αντίληψη της εκπαίδευσης διαχωρίζει τεχνητά. Και η επιστήμη και η τέχνη αφορούν ό,τι υπάρχει γύρω μας και επιχειρούμε να διατηρήσουμε αυτό που στην παιδική ηλικία είναι από τη φύση του ενιαίο, ώστε όποιον δρόμο κι αν ακολουθήσει αργότερα το παιδί να έχει ολιστική αντίληψη των πραγμάτων» επισήμανε ο καθηγητής, εκτιμώντας πως εκπαιδευτικά προγράμματα που προωθούν την ολιστική προσέγγιση των γνωστικών πεδίων θα μπορούσαν και θα έπρεπε να αξιοποιηθούν και στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Design Lab for Κids» διαμορφώνεται και προσφέρεται δωρεάν από το ΑΠΘ, ενώ ο φορέας που το υλοποιεί, το Τμήμα Μουσειοπαιδαγωγικών Προγραμμάτων του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΜΜΣΤ), έχει ορίσει ένα χρηματικό ποσό για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα, που καλύπτει το κόστος υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Οι συναντήσεις θα πραγματοποιούνται κάθε Παρασκευή από τις 17:00 έως τις 19:00 στο ΜΜΣΤ.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου