Ακούς συνέχεια λέξεις σχετικές με το αυτοκίνητο και δεν ξέρεις τι σημαίνουν; Διάβασε τώρα το δεύτερο μέρος του λεξικού αυτοκινήτου για αρχάριους, ώστε να μάθεις τι είναι αυτές οι άγνωστες λέξεις που ακούς συνέχεια. Από το Λ έως το Ω.
Λ
Λάμδα αισθητήρας: Είναι ο αισθητήρας που ελέγχει διαρκώς τη σύσταση των καυσαερίων και στέλνει τα δεδομένα που παρουσιάζουν τη διαφοροποίηση ανάμεσα στο πραγματικό και το ιδανικό μίγμα στον εγκέφαλο και αυτός επαναρυθμίζει την αναλογία αέρα-καυσίμου.
Μ
Μπουζί: Είναι το εξάρτημα το οποίο είναι τοποθετημένο στον θάλαμο καύσης κάθε κυλίνδρου του κινητήρα του αυτοκινήτου. Μέσω ηλεκτρικής ενέργειας που δέχεται δημιουργεί σπινθήρα (για αυτό και στα ελληνικά ονομάζεται σπινθηριστής) ώστε να γίνει η ανάφλεξη του μίγματος καυσίμου-αέρα. Συναντάται μόνο σε κινητήρα βενζίνης ή αερίου.
Μίζα: Η μίζα είναι ένα βασικό εξάρτημα του ηλεκτρικού συστήματος του αυτοκινήτου και θέτει τον κινητήρα σε λειτουργία. Ενεργοποιείται με το γύρισμα του κλειδιού παίρνοντας ρεύμα κατευθείαν από την μπαταρία.
Ν
Ντιστριμπιτέρ: Ειδικό εξάρτημα των βενζινοκινητήρων, με το οποίο γίνεται η διανομή του ρεύματος στα μπουζί με περιστροφικό τρόπο ώστε η ανάφλεξη στους κυλίνδρους να είναι διαδοχική.
Ο
Οκτάνια: Ο αριθμός οκτανίου (βλ. κετάνια για κινητήρα πετρελαίου) είναι ένα μέτρο της ποιότητας της βενζίνης. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός οκτανίου ενός καυσίμου τόσο μεγαλύτερη είναι και η επιτρεπόμενη σχέση συμπιέσεως, άρα και η ενεργειακή απόδοση του κινητήρα.
Π
Παθητική ασφάλεια: Με τον όρο παθητική ασφάλεια συμπεριλαμβάνεται κάθε σύστημα που στοχεύει στην προστασία των επιβατών στην περίπτωση που συμβεί ατύχημα, όπως π.χ οι αερόσακοι.
Πολλαπλασιαστής: Πρόκειται για εξάρτημα που πολλαπλασιάζει την τάση του ρεύματος από την μπαταρία στα απαιτούμενα volt που χρειάζονται τα μπουζί για να πραγματοποιηθεί η καύση.
Πολλαπλοί σύνδεσμοι: Η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσεων είναι η πιο εξελιγμένη μορφή ανάρτησης που χρησιμοποιείται στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα, από τη μικρομεσαία κατηγόρια και πάνω. Είναι μία πολύπλοκη διάταξη με συνολικά πέντε βραχίονες, η οποία εξασφαλίζει, θεωρητικά, την άψογη και συνεχή επαφή του ελαστικού με το δρόμο, ενώ η κίνηση του ενός τροχού δεν επηρεάζει τον απέναντί του.
Ρ
Ροπή: Είναι το φυσικό μέγεθος που εκφράζει κατά πόσο γρήγορα μπορεί να επιταχύνει ο κινητήρας το αυτοκίνητο. Είναι υπεύθυνη για τις ρεπρίζ του αυτοκινήτου.
Διαβάστε εδώ το πρώτο μέρος του λεξικού για να μην έχετε καμία απορία
Σ
Σινεμπλόκ: Tα silent block ή σινεμπλόκ είναι μικρά λαστιχένια μέρη, που συγκρατούν τα μέρη της ανάρτησης και «φιλτράρουν» τους κραδασμούς. Κατασκευάζονται από ελαστικό υλικό, το οποίο, ανάλογα με τις απαιτήσεις, είναι πιο μαλακό ή πιο σκληρό. Ανάλογα την σκληρότητά τους προσφέρουν άνεση ή σπορ χαρακτήρα. Όσο πιο σκληρό είναι το σινεμπλόκ, τόσο πιο καλή η αίσθηση οδήγησης, αλλά μειώνεται η άνεση.
Στροφαλοφόρος άξονας: Ο στροφαλοφόρος αποτελεί το συνδετικό στοιχείο μεταξύ του κιβωτίου ταχυτήτων και των εμβόλων και μετατρέπει την παλινδρομική κίνηση των εμβόλων σε περιστροφική. Η λειτουργία του μπορεί να παρομοιαστεί με την περιστροφή που εκτελεί μια μανιβέλα όταν της ασκήσουμε μυϊκή δύναμη.
Τ
Ταμπούρα: Τα ταμπούρα τοποθετούνται μόνο στους πίσω τροχούς, γιατί οι πιέσεις που ασκούνται σε αυτούς κατά τη διάρκεια ενός φρεναρίσματος είναι πολύ μικρότερες από αυτές των μπροστινών τροχών. Αυτό το σύστημα βασικά αποτελείται από το τύμπανο, τις σιαγόνες και τα ελατήρια επαναφοράς. Το τύμπανο αποτελεί το κάλυμμα του συστήματος, οι σιαγόνες αναλαμβάνουν την επιβράδυνση του τροχού μέσω της τριβής που ασκούν στο εσωτερικό του τύμπανου και τα ελατήρια επαναφοράς έλκουν τις σιαγόνες προς τον άξονα περιστροφής του τροχού. Η απόδοσή τους είναι μικρότερη των δίσκων και αναπτύσσουν ευκολότερα αυξημένη θερμοκρασία.
Τετραδιεύθυνση: Είναι το σύστημα που επιτρέπει και στους τέσσερις τροχούς να στρίβουν. Χωρίζεται σε παθητική και ενεργητική. Στην περίπτωση της παθητικής τετραδιεύθυνσης οι πίσω τροχοί περιστρέφονται με την φορά των εμπρός τροχών. Όσον αφορά στην ενεργητική τετραδιεύθυνση, σε μικρές ταχύτητες οι πίσω τροχοί περιστρέφονται κατά ανάποδη φορά βοηθώντας την ευελιξία, ενώ στις υψηλές ταχύτητες περιστρέφονται κατά την ίδια φορά βοηθώντας τη σταθερότητα και την ακρίβεια χειρισμών.
Τούρμπο: Μηχανισμός που στοχεύει στην αύξηση ισχύος σε κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στηρίζεται πάνω στην ίδια θεωρία εκμετάλλευσης του αέρα εισαγωγής που στηρίζεται και ο κομπρέσορας.
Υ
Υβριδικό αυτοκίνητο: Υβριδικά αποκαλούνται τα αυτοκίνητα των οποίων το κινητήριο σύνολο αποτελείται από ένα κινητήρα εσωτερικής καύσης (κατά βάση βενζινοκινητήρα), ένα ή και παραπάνω ηλεκτροκινητήρες, καθώς και τη συστοιχία συσσωρευτών (μπαταρίες). Τα υβριδικά οχήματα μπορούν να φορτίζουν τις μπαταρίες τους είτε μέσω της κίνησής τους, είτε μπαίνοντας σε πρίζα.
Υγραεριοκίνηση (LPG): Αποτελεί εναλλακτική μορφή καυσίμου, στην οποία ο κινητήρας βενζίνης ή πετρελαίου τροποποιείται κατάλληλα, ώστε να δέχεται ως καύσιμο για να κάνει τις καύσεις του και υγραέριο, το οποίο αποθηκεύεται σε μια δεύτερη δεξαμενή. Τα υγραεριοκίνητα αυτοκίνητα είναι είτε εργοστασιακά ή έχουν υποστεί μετατροπή, μετά την αγορά τους.
Φ
Φίλτρο DPF: Αρχικά το diesel particulate filter. Πρόκειται για ένα φίλτρο που συναντάμε στα diesel οχήματα και έχει ως σκοπό να παγιδεύσει τα σωματίδια αιθάλης που παράγονται, τα οποία κατά την καύση του diesel είναι υπεύθυνα για τον μαύρο καπνό που βλέπουμε να αποβάλλεται από τις εξατμίσεις.
Φυσικό αέριο (CNG): Όπως και το υγραέριο ανήκει στην κατηγορία των εναλλακτικών καυσίμων και λειτουργεί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο.
Ψ
Ψεκασμός: Το σύστημα ηλεκτρονικού ψεκασμού καυσίμου (electronic fuel injection, EFI) οχήματος είναι το σύγχρονο (ηλεκτρονικά ελεγχόμενο) σύστημα έγχυσης καυσίμου (ψεκασμού), το οποίο έχει αντικαταταστήσει τα παραδοσιακά μηχανικά συστήματα τροφοδοσίας καυσίμου. Είναι υπεύθυνο για τον καθορισμό της σύστασης του μίγματος αέρα/καυσίμου.
Ψεκαστήρας: Οι εγχυτήρες (μπεκ) στα συστήματα έγχυσης καυσίμου (fuel injection) είναι τα εξαρτήματα μέσω των οποίων το καύσιμο διασκορπίζεται στο θάλαμο καύσης των κινητήρων. Είναι τα τελευταία εξαρτήματα στο σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου, παραλαμβάνουν το καύσιμο με υψηλή πίεση από την αντλία έγχυσης, προετοιμάζουν το καύσιμο για ψεκασμό με την βοήθεια των κατάλληλα διαμορφωμένων ακροφυσίων και το διασκορπίζουν στους θαλάμους καύσης του κινητήρα.
Δείτε εδώ το δεύτερο μέρος του λεξικού για αρχάριους.
Μας κοινοποιήθηκε από το autotriti.gr
Λ
Λάμδα αισθητήρας: Είναι ο αισθητήρας που ελέγχει διαρκώς τη σύσταση των καυσαερίων και στέλνει τα δεδομένα που παρουσιάζουν τη διαφοροποίηση ανάμεσα στο πραγματικό και το ιδανικό μίγμα στον εγκέφαλο και αυτός επαναρυθμίζει την αναλογία αέρα-καυσίμου.
Μ
Μπουζί: Είναι το εξάρτημα το οποίο είναι τοποθετημένο στον θάλαμο καύσης κάθε κυλίνδρου του κινητήρα του αυτοκινήτου. Μέσω ηλεκτρικής ενέργειας που δέχεται δημιουργεί σπινθήρα (για αυτό και στα ελληνικά ονομάζεται σπινθηριστής) ώστε να γίνει η ανάφλεξη του μίγματος καυσίμου-αέρα. Συναντάται μόνο σε κινητήρα βενζίνης ή αερίου.
Μίζα: Η μίζα είναι ένα βασικό εξάρτημα του ηλεκτρικού συστήματος του αυτοκινήτου και θέτει τον κινητήρα σε λειτουργία. Ενεργοποιείται με το γύρισμα του κλειδιού παίρνοντας ρεύμα κατευθείαν από την μπαταρία.
Ν
Ντιστριμπιτέρ: Ειδικό εξάρτημα των βενζινοκινητήρων, με το οποίο γίνεται η διανομή του ρεύματος στα μπουζί με περιστροφικό τρόπο ώστε η ανάφλεξη στους κυλίνδρους να είναι διαδοχική.
Ο
Οκτάνια: Ο αριθμός οκτανίου (βλ. κετάνια για κινητήρα πετρελαίου) είναι ένα μέτρο της ποιότητας της βενζίνης. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός οκτανίου ενός καυσίμου τόσο μεγαλύτερη είναι και η επιτρεπόμενη σχέση συμπιέσεως, άρα και η ενεργειακή απόδοση του κινητήρα.
Π
Παθητική ασφάλεια: Με τον όρο παθητική ασφάλεια συμπεριλαμβάνεται κάθε σύστημα που στοχεύει στην προστασία των επιβατών στην περίπτωση που συμβεί ατύχημα, όπως π.χ οι αερόσακοι.
Πολλαπλασιαστής: Πρόκειται για εξάρτημα που πολλαπλασιάζει την τάση του ρεύματος από την μπαταρία στα απαιτούμενα volt που χρειάζονται τα μπουζί για να πραγματοποιηθεί η καύση.
Πολλαπλοί σύνδεσμοι: Η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσεων είναι η πιο εξελιγμένη μορφή ανάρτησης που χρησιμοποιείται στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα, από τη μικρομεσαία κατηγόρια και πάνω. Είναι μία πολύπλοκη διάταξη με συνολικά πέντε βραχίονες, η οποία εξασφαλίζει, θεωρητικά, την άψογη και συνεχή επαφή του ελαστικού με το δρόμο, ενώ η κίνηση του ενός τροχού δεν επηρεάζει τον απέναντί του.
Ρ
Ροπή: Είναι το φυσικό μέγεθος που εκφράζει κατά πόσο γρήγορα μπορεί να επιταχύνει ο κινητήρας το αυτοκίνητο. Είναι υπεύθυνη για τις ρεπρίζ του αυτοκινήτου.
Διαβάστε εδώ το πρώτο μέρος του λεξικού για να μην έχετε καμία απορία
Σ
Σινεμπλόκ: Tα silent block ή σινεμπλόκ είναι μικρά λαστιχένια μέρη, που συγκρατούν τα μέρη της ανάρτησης και «φιλτράρουν» τους κραδασμούς. Κατασκευάζονται από ελαστικό υλικό, το οποίο, ανάλογα με τις απαιτήσεις, είναι πιο μαλακό ή πιο σκληρό. Ανάλογα την σκληρότητά τους προσφέρουν άνεση ή σπορ χαρακτήρα. Όσο πιο σκληρό είναι το σινεμπλόκ, τόσο πιο καλή η αίσθηση οδήγησης, αλλά μειώνεται η άνεση.
Στροφαλοφόρος άξονας: Ο στροφαλοφόρος αποτελεί το συνδετικό στοιχείο μεταξύ του κιβωτίου ταχυτήτων και των εμβόλων και μετατρέπει την παλινδρομική κίνηση των εμβόλων σε περιστροφική. Η λειτουργία του μπορεί να παρομοιαστεί με την περιστροφή που εκτελεί μια μανιβέλα όταν της ασκήσουμε μυϊκή δύναμη.
Τ
Ταμπούρα: Τα ταμπούρα τοποθετούνται μόνο στους πίσω τροχούς, γιατί οι πιέσεις που ασκούνται σε αυτούς κατά τη διάρκεια ενός φρεναρίσματος είναι πολύ μικρότερες από αυτές των μπροστινών τροχών. Αυτό το σύστημα βασικά αποτελείται από το τύμπανο, τις σιαγόνες και τα ελατήρια επαναφοράς. Το τύμπανο αποτελεί το κάλυμμα του συστήματος, οι σιαγόνες αναλαμβάνουν την επιβράδυνση του τροχού μέσω της τριβής που ασκούν στο εσωτερικό του τύμπανου και τα ελατήρια επαναφοράς έλκουν τις σιαγόνες προς τον άξονα περιστροφής του τροχού. Η απόδοσή τους είναι μικρότερη των δίσκων και αναπτύσσουν ευκολότερα αυξημένη θερμοκρασία.
Τετραδιεύθυνση: Είναι το σύστημα που επιτρέπει και στους τέσσερις τροχούς να στρίβουν. Χωρίζεται σε παθητική και ενεργητική. Στην περίπτωση της παθητικής τετραδιεύθυνσης οι πίσω τροχοί περιστρέφονται με την φορά των εμπρός τροχών. Όσον αφορά στην ενεργητική τετραδιεύθυνση, σε μικρές ταχύτητες οι πίσω τροχοί περιστρέφονται κατά ανάποδη φορά βοηθώντας την ευελιξία, ενώ στις υψηλές ταχύτητες περιστρέφονται κατά την ίδια φορά βοηθώντας τη σταθερότητα και την ακρίβεια χειρισμών.
Τούρμπο: Μηχανισμός που στοχεύει στην αύξηση ισχύος σε κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στηρίζεται πάνω στην ίδια θεωρία εκμετάλλευσης του αέρα εισαγωγής που στηρίζεται και ο κομπρέσορας.
Υ
Υβριδικό αυτοκίνητο: Υβριδικά αποκαλούνται τα αυτοκίνητα των οποίων το κινητήριο σύνολο αποτελείται από ένα κινητήρα εσωτερικής καύσης (κατά βάση βενζινοκινητήρα), ένα ή και παραπάνω ηλεκτροκινητήρες, καθώς και τη συστοιχία συσσωρευτών (μπαταρίες). Τα υβριδικά οχήματα μπορούν να φορτίζουν τις μπαταρίες τους είτε μέσω της κίνησής τους, είτε μπαίνοντας σε πρίζα.
Υγραεριοκίνηση (LPG): Αποτελεί εναλλακτική μορφή καυσίμου, στην οποία ο κινητήρας βενζίνης ή πετρελαίου τροποποιείται κατάλληλα, ώστε να δέχεται ως καύσιμο για να κάνει τις καύσεις του και υγραέριο, το οποίο αποθηκεύεται σε μια δεύτερη δεξαμενή. Τα υγραεριοκίνητα αυτοκίνητα είναι είτε εργοστασιακά ή έχουν υποστεί μετατροπή, μετά την αγορά τους.
Φ
Φίλτρο DPF: Αρχικά το diesel particulate filter. Πρόκειται για ένα φίλτρο που συναντάμε στα diesel οχήματα και έχει ως σκοπό να παγιδεύσει τα σωματίδια αιθάλης που παράγονται, τα οποία κατά την καύση του diesel είναι υπεύθυνα για τον μαύρο καπνό που βλέπουμε να αποβάλλεται από τις εξατμίσεις.
Φυσικό αέριο (CNG): Όπως και το υγραέριο ανήκει στην κατηγορία των εναλλακτικών καυσίμων και λειτουργεί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο.
Ψ
Ψεκασμός: Το σύστημα ηλεκτρονικού ψεκασμού καυσίμου (electronic fuel injection, EFI) οχήματος είναι το σύγχρονο (ηλεκτρονικά ελεγχόμενο) σύστημα έγχυσης καυσίμου (ψεκασμού), το οποίο έχει αντικαταταστήσει τα παραδοσιακά μηχανικά συστήματα τροφοδοσίας καυσίμου. Είναι υπεύθυνο για τον καθορισμό της σύστασης του μίγματος αέρα/καυσίμου.
Ψεκαστήρας: Οι εγχυτήρες (μπεκ) στα συστήματα έγχυσης καυσίμου (fuel injection) είναι τα εξαρτήματα μέσω των οποίων το καύσιμο διασκορπίζεται στο θάλαμο καύσης των κινητήρων. Είναι τα τελευταία εξαρτήματα στο σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου, παραλαμβάνουν το καύσιμο με υψηλή πίεση από την αντλία έγχυσης, προετοιμάζουν το καύσιμο για ψεκασμό με την βοήθεια των κατάλληλα διαμορφωμένων ακροφυσίων και το διασκορπίζουν στους θαλάμους καύσης του κινητήρα.
Δείτε εδώ το δεύτερο μέρος του λεξικού για αρχάριους.
Μας κοινοποιήθηκε από το autotriti.gr
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου