Η δημιουργία ενός “πράσινου φράγματος”, το οποίο θα διαχωρίζει και θα προστατεύει τόσο ηχητικά όσο και οπτικά το ιστορικό σχολικό συγκρότημα που λειτουργεί στην περιοχή από τις χρήσεις αναψυχής των παρακείμενων καφέ και μπαρ, αλλά και η διαμόρφωση μιας ελεύθερης ζώνης για την απρόσκοπτη διέλευση των οχημάτων έκτακτης ανάγκης αποτελούν τους κεντρικούς άξονες των παρεμβάσεων που σχεδιάζει ο δήμος Θεσσαλονίκης για την ανάπλαση των ταλαιπωρημένων πεζόδρομων της Ικτίνου και της Ζεύξιδος.
Αυτήν την περίοδο η διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων του δήμου Θεσσαλονίκης, που εποπτεύεται από τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος Θανάση Παππά, ολοκληρώνει τις προβλεπόμενες μελέτες, ώστε μέσα στους επόμενους μήνες το έργο να τεθεί σε τροχιά υλοποίησης.
Η τελική μελέτη του έργου ανάπλασης των πεζόδρομων της Ικτίνου και της Ζεύξιδος, στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, αναμένεται να κατατεθεί προς έγκριση στο δημοτικό συμβούλιο, μόλις αρχίσουν οι συνεδριάσεις του οργάνου μετά τη διακοπή των περίπου τριών εβδομάδων που αποφασίστηκε λόγω θέρους. Μόλις ανάψει το πράσινο φως από το δημοτικό συμβούλιο, ο δήμος Θεσσαλονίκης θα προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάθεση του έργου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων οι παρεμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί για την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση των δύο κεντρικών πεζόδρομων της Θεσσαλονίκης προϋπολογίζονται στο ύψος των περίπου 528.000 ευρώ.
Προστατεύεται η λειτουργία των σχολείων
Ένας από τους κεντρικούς στόχους που τέθηκαν στο πλαίσιο της εκπόνησης των μελετών για την ανάπλαση της Ικτίνου και της Ζεύξιδος ήταν να προστατευτεί η εκπαιδευτική διαδικασία και να διαχωριστεί πλήρως η λειτουργία του υφιστάμενου σχολικού συγκροτήματος από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που υπάρχουν στην περιοχή.
Οι μελετητές του δήμου Θεσσαλονίκης προέκριναν ως καταλληλότερη λύση αυτή της δημιουργίας ενός “πράσινου φράγματος”. Αυτός ο πράσινος τοίχος ηχητικής, οπτικής και περιβαλλοντικής προστασίας των σχολείων θα προκύψει επί της ουσίας με τη διαμόρφωση παρτεριών, τα οποία θα εφάπτονται με τις περιφράξεις των σχολικών αυλών.
Ειδικότερα, όπως προβλέπεται από τη μελέτη του έργου, στον άξονα της Ικτίνου θα κατασκευαστεί ένα επίμηκες παρτέρι, πλάτους περίπου 3,8 μέτρων, το οποίο θα βρίσκεται σε επαφή με τον τοίχο περίφραξης του σχολικού συγκροτήματος. Το παρτέρι αυτό θα περιλαμβάνει τα δέντρα που βρίσκονται στην περιοχή, ενώ δεν αποκλείεται να εμπλουτιστεί και με ορισμένα αναρριχώμενα φυτά.
“Το επίμηκες παρτέρι κατασκευάζεται σε επαφή και έξω από τον τοίχο περίφραξης του σχολείου, ευπρεπίζει τον τοίχο αυτό και προσφέρει έναν μικρό πνεύμονα δροσιάς στην περιοχή και στην αυλή του σχολείου. Λειτουργεί σαν ένα φυσικό οπτικό και ηχητικό φράγμα μεταξύ χώρων διασκέδασης-περιπάτου και εκπαίδευσης, βελτιώνοντας το μικροκλίμα της περιοχής και αναβαθμίζοντάς την περιβαλλοντικά και αισθητικά. Παράλληλα με το διαχωρισμό αυτό προστατεύει τις εισόδους και την αυλή των σχολείων”, περιγράφουν οι μελετητές του έργου.
Όπως έχει προβλεφθεί, τα τρία μεγαλύτερα παρτέρια απέναντι από το 2ο γυμνάσιο θα ανακατασκευαστούν στο επίπεδο του πεζόδρομου, με στόχο να ενοποιηθεί ο χώρος πρασίνου με το χώρο κίνησης. Οι μελετητές του έργου θεωρούν ότι με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί η οπτική διεύρυνση του δημόσιου χώρου, ο οποίος σήμερα εμφανίζεται κατακερματισμένος.
Εξάλλου όλα τα παρτέρια που υπάρχουν σήμερα στον άξονα της Ικτίνου θα καθαιρεθούν και θα αναχωροθετηθούν σε άλλες θέσεις, που κρίνονται καταλληλότερες, ώστε να μην εμποδίζονται αφενός η απρόσκοπτη πορεία των διερχόμενων πεζών, αφετέρου η ελεύθερη διέλευση των οχημάτων άμεσης ανάγκης και τροφοδοσίας των καταστημάτων.
Παρτέρια προβλέπεται να κατασκευαστούν και στο σημείο όπου η Ικτίνου διευρύνεται κοντά στη συμβολή της με τη Ζεύξιδος. Αντίθετα στον πεζόδρομο της Ζεύξιδος δεν θα κατασκευαστούν καινούργια παρτέρια παρά μόνον νέες διευρυμένες δενδροδόχοι.
Αρωματικά φυτά
Σύμφωνα με την πρόταση διαμόρφωσης των κομβικών πεζόοδρομων, στην οποία κατέληξαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου Θεσσαλονίκης, στις κενές δενδροδόχους της Ζεύξιδος θα τοποθετηθούν ιβίσκοι, που είναι το δέντρο το οποίο κυριαρχεί στην περιοχή. Αντίστοιχα στη Ζεύξιδος οι καινούριες δενδροδόχοι που θα διαμορφωθούν θα φυτευτούν με φράξους.
Ακόμη σύμφωνα με τη φυτοτεχνική μελέτη καλλωπιστικές δαμασκηνιές θα κοσμήσουν τα τρία παρτέρια που θα διαμορφωθούν στον άξονα της Ικτίνου απέναντι από το σχολείο. Στα ίδια παρτέρια θα φυτευτούν ακόμη διάφορα αρωματικά φυτά, όπως είναι το δενδρολίβανο, το θυμάρι και η λεβαντίνη. Όσο για τα παρτέρια που θα γειτνιάζουν με το σχολείο θα ενισχυθούν με φυτά που αντέχουν σε ημισκιερές συνθήκες, όπως η μυρτιά, το υπερικό και οι πολυετείς πόες.
“Τα φυτά που επιλέγονται έχουν περίοδο άνθησης η οποία καλύπτει το χρονικό διάστημα από το Μάιο μέχρι τον Οκτώβριο. Η διάταξή τους στο χώρο γίνεται με τέτοιον τρόπο, ώστε να υπάρχει εναλλαγή σχημάτων και χρωμάτων, αλλά και να ενισχύονται τα μικροκλιματικά στοιχεία της περιοχής”, εξηγούν οι μελετητές του έργου.
Ελεύθερη ζώνη
Η μελέτη του έργου ανάπλασης της Ικτίνου και της Ζεύξιδος προβλέπει την απελευθέρωση μιας ζώνης, πλάτους 3,6 μέτρων, κατά μήκος και των δύο πεζόδρομων. Πρόκειται για μία ζώνη από την οποία θα μπορούν να διέρχονται απρόσκοπτα οχήματα έκτακτης ανάγκης, όπως προβλέπει η κείμενη νομοθεσία σχετικά με τη λειτουργία των πεζόδρομων.
Μάλιστα η ζώνη αυτή θα κατασκευαστεί με διαφορετικό υλικό σε σχέση με τα υπόλοιπα σημεία των πεζόδρομων και θα οριοθετηθεί με τσιμεντοειδείς κυβόλιθους, ώστε να έχει έναν μόνιμο χαρακτήρα και να μην παραβιάζεται.
Σύμφωνα με τους μελετητές του έργου η επιλογή υλικών με διαφορετικά χρώματα για τη δαπεδόστρωση έγινε, ώστε να είναι διακριτές οι περιοχές κίνησης, στάσης και πρασίνου. “Οι τόνοι του γκρι από το σχεδόν λευκό μέχρι το γραφίτη, όπως και τα αδρά και ανθεκτικά υλικά σε διάφορες υφές, που συνδιαλέγονται μεταξύ τους, εξυπηρετούν τους στόχους της επέμβασης”, υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά τα στελέχη του δήμου Θεσσαλονίκης, που υπογράφουν τη μελέτη του έργου.
Βελτιώνεται ο φωτισμός
Παράλληλα οι πεζόδρομοι της Ικτίνου και της Ζεύξιδος θα αποκτήσουν καινούργιο φωτισμό, με σκοπό να βελτιωθούν οι συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων, αλλά και να ενισχυθεί το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό των τεχνικών υπηρεσιών του δήμου Θεσσαλονίκης θα κατασκευαστεί νέο υπόγειο δίκτυο ηλεκτροφωτισμού και θα τοποθετηθούν 25 καινούργιοι ιστοί με φωτιστικά τύπου led για χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας. Τα φωτιστικά σώματα που θα απομακρυνθούν από την Ικτίνου και τη Ζεύξιδος θα φυλαχτούν στις αποθήκες του δήμου Θεσσαλονίκης, ώστε να επαναχρησιμοποιηθούν μετά την ανακατασκευή και τη συντήρησή τους.
Ηλεντρονικά πασσαλάκια
Η Ικτίνου εξάλλου είναι μόνον ένας από τους πεζόδρομους της πόλης στους οποίους ο δήμος Θεσσαλονίκης σχεδιάζει να εγκαταστήσει καινούργιο σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης, με σκοπό να τους προφυλάξει απέναντι στους ασυνείδητους οδηγούς που συστηματικά τους παραβιάζουν.
Ο πεζόδρομος θα αποκλειστεί με ηλεκτρονικά πασσαλάκια, τα οποία θα λειτουργούν, όπως το e-pass στα διόδια. Σε αυτό το πλαίσιο τα πασσαλάκια θα βυθίζονται, μόνον όταν θα διέρχονται οχήματα που θα είναι εφοδιασμένα με ειδική ηλεκτρονική κάρτα από το δήμο Θεσσαλονίκης. Οι άδειες διέλευσης θα δίνονται με εξαιρετικά αυστηρούς όρους και θα αφορούν κατά κύριο λόγο οχήματα της πυροσβεστικής, του ΕΚΑΒ και της αστυνομίας, όπως και απορριμματοφόρα του δήμου.
Η λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος διαχείρισης κομβικών πεζόδρομων της πόλης θα χρηματοδοτηθεί μέσω δωρεάς από το ίδρυμα “Σταύρος Νιάρχος”.
Η καυτή πατάτα με τα τραπεζοκαθίσματα
Την καυτή πατάτα με τη διάταξη των τραπεζοκαθισμάτων στους πεζόδρομους της Ικτίνου και της Ζεύξιδος θα κληθεί να διαχειριστεί σε δεύτερο χρόνο η διεύθυνση Εξυπηρέτησης Επιχειρηματία του δήμου Θεσσαλονίκης.
Σε αυτή τη φάση η διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων ανασχεδιάζει συνολικά τους πεζόδρομους, ενώ πρόθεση είναι το ζήτημα των τραπεζοκαθισμάτων να μπει στο τραπέζι μετά την ολοκλήρωση των έργων ανάπλασης στους δύο άξονες.
Παλαιότερη διαμόρφωση για τα τραπεζοκαθίσματα, που είχε αποφασιστεί προ εξαετίας, είχε οδηγήσει τους δημοτικούς συμβούλους που την είχαν υπερψηφίσει σε δικαστικές περιπέτειες. Ειδικότερα 34 δημοτικοί σύμβουλοι είχαν κατηγορηθεί για παράβαση καθήκοντος έπειτα από μήνυση πολίτη, ο οποίος είχε διαφωνήσει με όσα όριζε η σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Εν τέλει οι δημοτικοί σύμβουλοι απαλλάχθηκαν με βούλευμα του συμβουλίου πλημμελειοδικών Θεσσαλονίκης.
Αναβαθμίζεται το ιστορικό σχολείο
O δήμος Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο δανειοδότησης, την οποία προωθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, επιδιώκει να αναβαθμίσει το σχολικό συγκρότημα του δευτέρου γυμνασίου, το οποίο περικλείεται από την Ικτίνου, τη Μακένζι Κινγκ, την Τσιμισκή και την Αγίας Σοφίας.
Στο πλαίσιο των μελετών που θα εκπονηθούν για το σχολικό συγκρότημα της Ικτίνου θα διερευνηθεί μεταξύ άλλων η δυνατότητα ενεργειακής αναβάθμισης του κτιρίου, το οποίο είναι εξαιρετικά ενεργοβόρο, αφού είναι πολύ παλιό και δεν πληροί τις σύγχρονες προδιαγραφές. Σήμερα στο συγκρότημα της Ικτίνου στεγάζονται το 2ο γυμνάσιο και λύκειο, όπως και το 41ο δημοτικό σχολείο.
Το κτιριακό σύμπλεγμα, που είναι γνωστό και ως σχολικό συγκρότημα της Αγίας Σοφίας, θεμελιώθηκε το 1931. Όπως επισημαίνεται στο φάκελο του έργου, τον οποίο συνέταξε η διεύθυνση Αστικού Σχεδιασμού και Αρχιτεκτονικών Μελετών του δήμου Θεσσαλονίκης, το συγκεκριμένο συγκρότημα “σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών εκφράζει μαζί με άλλα κτίρια της εποχής του το ?μοντέρνο κίνημα? στα σχολικά κτίρια και ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του εκπαιδευτικού προγράμματος της εποχής”.
Το σχολικό συγκρότημα της οδού Ικτίνου ανεγέρθηκε σε σχέδια του αρχιτέκτονα Νικόλαου Μητσάκη, που τότε εργαζόταν στο υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες πρόκειται για έναν από τους εκπροσώπους του μοντέρνου κινήματος στην Ελλάδα, που σχεδίασαν αρκετά σχολικά κτίρια, ιδιαίτερα κατά την περίοδο του μεσοπολέμου.
Το δεύτερο γυμνάσιο αρρένων, που στεγάστηκε στο κτίριο, ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Οκτώβριο του 1933. Από το 2008 το σχολικό συγκρότημα της οδού Ικτίνου είναι χαρακτηρισμένο μνημείο. Στη σχετική υπουργική απόφαση υπογραμμίζεται ότι το συγκρότημα αυτό “αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα σχολικού κτιρίου της δεκαετίας του 1930, το οποίο εκφράζει τις αρχές του μοντέρνου κινήματος στην Ελλάδα και επομένως είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τη μελέτη της ιστορίας της αρχιτεκτονικής”.
Της Βαρβάρας Ζούκα
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Μακεδονία» την Παρασκευή 4 Αυγούστου 2017
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου