Η Σύμβαση για την πώληση του 100% των μετοχών της εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.», που πρόσφατα ψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, αφορά στη μεταβίβαση των μετοχών από το ΤΑΙΠΕΔ στην εταιρεία «HELLINIKON GLOBAL I S.A.», σε ποσοστό 30% κατά πλήρη κυριότητα και με δικαίωμα επί της επιφάνειας για το υπόλοιπο ποσοστό 70% επί του συνόλου
του ακινήτου των 6.000.000 τετρ. μέτρων.
Επί της παραπάνω αγοραπωλησίας, ασκήθηκε αναφορά στην αρμόδια Επιτροπή Αναφορών (PETI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, εξουσιοδοτήθηκα από την Ελληνική Κυβέρνηση να παραστώ και να απαντήσω στα όσα επικαλούνταν οι αναφέροντες πολίτες, αφού ήμουν εισηγητής κατά την ψήφιση του υπόψη νομοσχεδίου.
Θεωρώ σκόπιμο να ενημερώσω τους Έλληνες πολίτες σχετικά με τη διαδικασία στην Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αλλά και για το περιεχόμενο της Σύμβασης αγοροπωλησίας, αφού πρόκειται για το μεγαλύτερο επενδυτικό έργο ιδιωτικών κεφαλαίων όλων των εποχών.
Α. ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΑΦΟΡΩΝ (PETI) ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ
Πραγματοποιήθηκε στις 11.10.2016 συνεδρίαση της Επιτροπής Αναφορών (PETI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κατά την οποία συζητήθηκε η αναφορά υπ' αρ. 0694/2015, που αφορά στην παραχώρηση του Ελληνικού, παρουσία των αναφερόντων και του βουλευτή Ημαθίας κ. Γ. Ουρσουζίδη, ως εκπροσώπου της ελληνικής κυβέρνησης, καθώς και των εκπροσώπων της Ε. Επιτροπής.
Οι αναφέροντες Κα Καμπούρη και κ. Πρασσάς, υποστήριξαν την αναφορά τους τονίζοντας τα βασικά σημεία της, περί παραβιάσεων του Διεθνούς και Ενωσιακού Δικαίου στον τομέα του περιβάλλοντος και ειδικότερα των οικοτόπων και των υδάτινων πόρων, στην ανάγκη προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και του Ενωσιακού Δικαίου σχετικά με τον ανταγωνισμό.
Ο αρμόδιος για το περιβάλλον εκπρόσωπος της Ε. Επιτροπής ανέφερε, ότι η Ε.Επιτροπή συμμερίζεται την άποψη των αναφερόντων για την σημασία του έργου και επεσήμανε, ότι η περιβαλλοντική νομοθεσία εφαρμόζεται κατά την φάση αδειοδότησης και υλοποίησης των έργων, μετά την υπογραφή των συναφών συμβάσεων. Σημείωσε ,ότι θα πρέπει να συνταχθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), εν όψει των εκτελεστικών πράξεων του νόμου 4062/2012. Υπέμνησε στους αναφέροντες, ότι είναι δυνατή η προσφυγή στην Δικαιοσύνη και διαβεβαίωσε, ότι θα παρακολουθεί την εξέλιξη του θέματος.
Ως προς τα θέματα ανταγωνισμού, η εκπρόσωπος της Ε.Επιτροπής ανέφερε, ότι η έννοια της κρατικής ενίσχυσης συνδέεται με τη σωρευτική διαπίστωση τεσσάρων προϋποθέσεων, οι οποίες δεν συντρέχουν στην περίπτωση του συγκεκριμένου έργου. Παράλληλα, ανέφερε ότι η Ε.Επιτροπή δεν έχει δεχτεί καμμιά διαμαρτυρία από ενδιαφερόμενο ή συμμετέχοντα στο διαγωνισμό, καθώς και ότι δεν υφίστανται εξαιρέσεις από φορολογία, ούτε από ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις. Σχετικά με σχόλια για το τίμημα, για το οποίο έγινε η παραχώρηση του έργου, επεσήμανε επίσης, ότι αυτό ανατέθηκε, όπως θα έπρεπε, στον συμμετέχοντα, που πρόσφερε το υψηλότερο. Τέλος, σημείωσε, ότι βάσει των όσων ανέφερε, αλλά και διευκρινίσεων από τις ελληνικές Αρχές, η Ε.Επιτροπή θεωρεί ότι δεν υπάρχει λόγος διερεύνησης.
Ο κ. Ουρσουζίδης ανέφερε, ότι η προοπτική αξιοποίησης του συγκεκριμένου χώρου παρέμενε εκκρεμής για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα, σήμερα που στη χώρα υφίστανται δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, οι επιλογές αξιοποίησης να είναι σαφώς περιορισμένες. Ωστόσο, έγινε σημαντική προσπάθεια από την κυβέρνηση για την βελτίωση των όρων που προβλέπονταν από την αρχική σύμβαση. Διευκρίνισε δε, ότι η κυβέρνηση εξέτασε την αρχική σύμβαση και πέτυχε πολύ σημαντικές βελτιώσεις, με προσθήκη σειράς έργων δημοσίου συμφέροντος ύψους 1,5 δις ευρώ, που έχουν ήδη συνομολογηθεί και περιληφθεί στη νέα τροποιητική σύμβαση, έχουν λάβει δε, την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ανέφερε ενδεικτικά, ως προς τις περιβαλλοντικές βελτιώσεις, ότι το πάρκο θα έχει συνολική έκταση 2,6 εκατ. τετραγωνικά μέτρα και θα είναι ελεύθερα προσβάσιμο στους πολίτες, όπως και το μέτωπο της παραλίας συνολικού μήκους 3,5 χιλιομέτρων. Διευκρίνισε επίσης, ότι το πάρκο θα συνδέεται άμεσα με τους τρεις όμορους δήμους και με το παραλιακό μέτωπο. Τόνισε επίσης, ότι προστέθηκε όρος - για την αποτροπή χρήσης μηχανοκίνητων μέσων - με την εξασφάλιση προσβασιμότητας στο πάρκο με μέσο σταθερής τροχιάς. Ως προς το ζήτημα ανεύρεσης αρχαιολογικών ευρημάτων – κάτι που είναι απολύτως πιθανό - αυξήθηκε ο χρόνος εξέτασης και λήψης μέτρων προστασίας από την αρμόδια Αρχαιολογική Υπηρεσία, από 60 σε 110 ημέρες. Εφόσον δε, για την ανάγκη ανάδειξης των αρχαιοτήτων, προκύψει θέμα μείωσης της προβλεπόμενης δόμησης έως 5%, το γεγονός αυτό δεν αποτελεί λόγο καταγγελίας της σύμβασης.
Ο εκπρόσωπος της ελληνικής κυβέρνησης επεσήμανε επίσης, ότι τελικώς θα δομηθούν 2,7 εκατ. τετρ. μέτρων αντί των 3,6 εκατ. τ.μ., που είχε αρχικώς προβλεφθεί, με ποσοστό κάλυψης 35% επί της συνολικής έκτασης των 6 εκατ. τετραγωνικών μέτρων. Τέλος, τόνισε, ότι καταβλήθηκε μεγάλη προσπάθεια εξισορρόπησης δομημένου και ελεύθερου χώρου, ενώ σημείωσε, παράλληλα, την δημιουργία σημαντικού αριθμού νέων θέσεων εργασίας, οι οποίες έχουν πολύ μεγάλη σημασία, ιδίως στην τρέχουσα συγκυρία.
Από πλευράς μελών Επιτροπής Αναφορών (PETI), τον λόγο έλαβαν τέσσερις Έλληνες Ευρωβουλευτές και η Κα Keller (Πράσινοι, Γερμανία), οι οποίοι εξέφρασαν ανησυχία για τα περιβαλλοντικά ζητήματα, που εγείρονται στην αναφορά. Οι κ.κ Χουντής και Μαριάς και η κα Σακοράφα εξέφρασαν την πεποίθηση, ότι υφίστανται οι παραβιάσεις, που υποστηρίζουν οι αναφέροντες. Ο κ. Κύρκος αναφέρθηκε στην σημασία αξιοποίησης της περιοχής, μετά από 15ετή καθυστέρηση και επισήμανε την μεγάλη πλειοψηφία, με την οποία η ελληνική Βουλή ενέκρινε το έργο, καταλήγοντας, ότι η σύνταξη μελέτης στρατηγικών επιπτώσεων αναμένεται, ενώ συνέστησε απλώς την επαγρύπνηση των πολιτών, με στόχο την επίτευξη του εφικτού. Ανησυχία για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις εξέφρασε και η Κα Keller, με έμφαση σε τυχόν ζημία της υποθαλάσσιας χλωρίδας και κάλεσε την Ε.Επιτροπή να μην αναμείνει να επέλθει πρώτα κάποια ζημία. Υποστήριξε επίσης, την άποψη του κ. Μαριά για εξέταση ενδεχόμενης συμβολής των θεσμικών οργάνων της Ε.Ε. σε περιβαλλοντική ζημία μέσω του έργου, στο πλαίσιο της εφαρμογής του Προγράμματος Προσαρμογής της Ελλάδας.
Ειδικότερα, ως προς την ακολουθητέα διαδικασία, οι κ.κ. Χουντής και Μαριάς και οι Κες Σακοράφα και Keller ζήτησαν να παραμείνει ανοιχτή η αναφορά, ώστε να διερευνηθεί περαιτέρω το ζήτημα. O κ. Μαριάς και η Κα Σακοράφα πρότειναν, στο πλαίσιο αυτό, να πραγματοποιηθεί διερευνητική επίσκεψη μελών της PETI στην Ελλάδα, ενώ ο κ. Χουντής και η Κα Σακοράφα πρότειναν την υποβολή προφορικής ερώτησης προς την Ε. Επιτροπή για το θέμα, ώστε να καταστεί δυνατή η συζήτηση στην Ολομέλεια.
Η PETI αποφάσισε να παραμείνει η αναφορά ανοικτή και να απευθυνθεί επιστολή προς στην ανάδοχο εταιρία, με την οποία θα ζητηθεί η άποψή της για τις επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής, καθώς και για τις ενέργειες στις οποίες προτίθεται να προβεί, ώστε το έργο να μην προκαλέσει περιβαλλοντική ζημία και να είναι συμβατό με τις Συνθήκες του Aarchus και της Φλωρεντίας. Επιστολή, επίσης, θα απευθυνθεί και προς τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Οικονομικών, με την οποία θα επισημαίνεται η ανάγκη σύνταξης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ώστε να εξασφαλισθεί η πλήρης συμβατότητα με το Ενωσιακό Δίκαιο. Θα ζητηθεί, εκ νέου η άποψη της Ε.Επιτροπής, σε συνέχεια της συζήτησης, ιδίως για τα περιβαλλοντικά θέματα. Τέλος, με βάση τις συναφείς προτάσεις, θα ενημερωθεί η Ομάδα Εργασίας Οικονομικής Συνδρομής (FAWG) της Επιτροπής Οικονομικών Θεμάτων (ECON) για τυχόν συμβολή.
Το ζήτημα της υποβολής προφορικής ερώτησης προς την Ε.Επιτροπή θα αποφασισθεί από τους συντονιστές των πολιτικών ομάδων της PETI σε μεταγενέστερο χρόνο, με την προοπτική ότι θα υπάρχουν περαιτέρω διαθέσιμα στοιχεία
Β. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Το ακίνητο του Ελληνικού εδώ και μια δεκαπενταετία, αποτελεί ένα αναξιοποίητο χώρο σε μια απολύτως πλεονεκτική θέση, αυτό εξάλλου μαρτυρά το εύλογο ενδιαφέρον των επενδυτών. Το τελευταίο χρονικό διάστημα φιλοξενεί στις εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις του, δυστυχισμένους ανθρώπους, πρόσφυγες και μετανάστες – η αλήθεια είναι κάτω από πραγματικά δύσκολες συνθήκες.
Η εγκατάλειψη είναι διάχυτη και όσο ο χώρος παραμένει ανεκμετάλλευτος αυτή η εικόνα δεν πρόκειται να αλλάξει. Το όραμα για ένα τεράστιο Μητροπολιτικό πάρκο των Αθηνών συνολικού εμβαδού 6.000 στρεμμάτων για μια ολόκληρη δεκαπενταετία - πριν την κρίση - παρέμεινε όραμα.
Η ευκαιρία στα χρόνια πριν την κρίση, να αποκτήσει η πόλη της Αθήνας ένα τεράστιο πνεύμονα οξυγόνου, ικανού να επιδράσει στο μικροκλίμα της περιοχής, πέρασαν ανεκμετάλλευτα. Ανικανότητα; Έλλειψη αντιληπτικής ικανότητας; Συμφέροντα; Όλα τα σενάρια υπάρχουν στα μυαλά των κατοίκων της πόλης των Αθηνών, και όχι μόνον.
Γ. ΣΥΜΒΑΣΗ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΑΣ
1. Η Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών με τα Παραρτήματά της, η οποία αφορά το σύνολο των μετοχών της ανώνυμης εταιρείας με τον διακριτικό τίτλο «ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.», έχει υπογραφεί στην Αθήνα στις 14.11.2014 μεταξύ:
α) της ελληνικής ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.»,
β) της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «HELLINIKON GLOBAL I S.A.» και
γ) της ελληνικής ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «LAMDA Development Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών και Αξιοποίησης Ακινήτων», ως Εγγυητή της «HELLINIKON GLOBAL I S.A.»,
2. Η Τροποποιητική Σύμβαση, που έχει υπογραφεί στην Αθήνα στις 19.7.2016 μεταξύ των παραπάνω εταιρειών, (με την οποία τροποποιήθηκε η από 14.11.2014 αρχική Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών), αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της αρχικής Σύμβασης και αποτελεί ενιαίο σύνολο μ' αυτήν.
Γ. Η ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Με την από 25.11.2011 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ εγκρίθηκε η πώληση των μετοχών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. μέσω δημοσίου διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού ο οποίος διεξήχθη σε δύο φάσεις:
α) Α΄ ΦΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Η διαγωνιστική διαδικασία βασίστηκε στις διατάξεις των νόμων 3049/2002 και 3986/2011, καθώς και στις γενικές αρχές του ενωσιακού δικαίου, υποβλήθηκαν εννέα (9) Εκδηλώσεις Ενδιαφέροντος.
Κατ’ εφαρμογή των Κριτηρίων Προεπιλογής του ΤΑΙΠΕΔ, επελέγησαν τέσσερις (4) επενδυτές για την συμμετοχή τους στην Β΄ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, ως κάτωθι:
α) Elbit Cochin Island Ltd,
β) L&R London and Regional Group Holdings Limited,
γ) Lamda Development S.A.
δ) Qatari Real Estate Investment Company QSC
β) Β΄ ΦΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Ακολούθως, εκδόθηκε η από 9.01.2013 Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών, η οποία απεστάλη στους ως άνω Προεπιλεγέντες Επενδυτές, προκειμένου να υποβάλουν προσφορά για την αγορά του συνόλου (100%) των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. Αφού ολοκληρώθηκε η σχετική διαδικασία, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε το τελικό σχέδιο Σύμβασης, το οποίο κοινοποιήθηκε και στους τέσσερις (4) στους Προεπιλεγέντες Επενδυτές.
Περαιτέρω, ορίστηκε η 27η Φεβρουαρίου 2014 ως προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Εκ των ως άνω Προεπιλεγέντων Επενδυτών δεσμευτική προσφορά υπέβαλε μόνον η «LAMDA Development Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών και Αξιοποίησης Ακινήτων». Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε την υποβληθείσα τεχνική προσφορά, ενώ δεν έκανε δεκτή την υποβληθείσα οικονομική προσφορά και ζήτησε από την εταιρεία να υποβάλει βελτιωμένη τελική προσφορά.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, αφού έλαβε υπόψη του όλες τις εκθέσεις και γνωμοδοτήσεις που προβλέπονται από το ν. 3986/2011, έκρινε παραδεκτή, δίκαιη και εύλογη την ως άνω υποβληθείσα προσφορά και η εταιρεία «LAMDA Development Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών και Αξιοποίησης Ακινήτων» επιλέχθηκε ως «Αγοραστής».
Τόσο η ως άνω διαγωνιστική διαδικασία, όσο και το Σχέδιο Σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετοχών υποβλήθηκε στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διαπιστώθηκε η μη ύπαρξη κωλύματος υπογραφής του Σχεδίου Σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετοχών, επικυρώθηκε ακολούθως και από το Τμήματος Μείζονος – Επταμελούς Σύνθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Σε συνέχεια των ως άνω, στις 14.11.2014 υπογράφηκε η Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών μεταξύ: α) ΤΑΙΠΕΔ, β) «HELLINIKON GLOBAL I S.A.» και γ) «LAMDA Development Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών και Αξιοποίησης Ακινήτων» ως Εγγυητή της «HELLINIKON GLOBAL I S.A.»
γ) ΣΥΝΑΨΗ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ
Την 7η Ιουνίου 2016 υπογράφηκε μεταξύ των ιδίων συμβαλλόμενων μερών σχετικό Μνημόνιο Συναντίληψης, με το οποίο τα εν λόγω μέρη προσυμφώνησαν τη σύναψη Τροποποιητικής Σύμβασης.
Σχέδιο της ως άνω Τροποποιητικής Σύμβασης υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας και διαπιστώθηκε η μη ύπαρξη κωλύματος υπογραφής της Τροποποιητικής Σύμβασης. Στις 19.07.2016 υπεγράφη από τα ίδια ως άνω μέρη η Τροποποιητική Σύμβαση.
δ) ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ – ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
Η εταιρεία «LAMDA Development» ανακηρύχτηκε πλειοδότρια, με προσφορά ονομαστικής αξίας 915.000.000 €, αποδέχεται να διασφαλίσει, ότι η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ θα υλοποιήσει επενδυτικό σχέδιο συνολικής αξίας κατ' ελάχιστο ποσό 4.589.516.994 €. Επομένως, το άθροισμα του Τιμήματος Αγοράς Μετοχών και της Επενδυτικής Υποχρέωσης ανέρχεται σε 5.504.516.994 €.
Επιπρόσθετα, το ΤΑΙΠΕΔ θα συμμετέχει στα μελλοντικά οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν από την ανάπτυξη του Ακινήτου. Ειδικότερα, ο Πωλητής δικαιούται να λαμβάνει σε ετήσια βάση από τους μετόχους της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. (από την έβδομη επέτειο της Ημερομηνίας Μεταβίβασης και καθ’ όλη τη διάρκεια της Σύμβασης), το Δικαίωμα επί Αποδόσεων, όπως ορίζεται στο άρθρο 3.2 της Σύμβασης, 30% επί των καθαρών κερδών, (αφού μειωθούν κατά 15% απόσβεση επενδυτικού κεφαλαίου) .
Περαιτέρω, με την από 19.07.2016 Τροποποιητική Σύμβαση ο Αγοραστής ανέλαβε, υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, την υποχρέωση καταβολής του 51% του συνολικού ονομαστικού Τιμήματος Αγοράς Μετοχών έως τη δεύτερη επέτειο της Ημερομηνίας Μεταβίβασης.
Ο Αγοραστής θα προχωρήσει στη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου εκτάσεως τουλάχιστον 2.000 στρεμμάτων που θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα παγκοσμίως (ενδεικτικά το Hyde Park του Λονδίνου έχει έκταση 1.420 στρέμματα) και θα χαρακτηρίζεται από βλάστηση που αναδεικνύει το μεσογειακό κλίμα και τη χλωρίδα της Αττικής. Σημειώνεται, ότι εκ του νόμου, οι χώροι πρασίνου και οι ελεύθεροι χώροι πρέπει να ανέρχονται στο 75% τουλάχιστον της συνολικής έκτασης του Πάρκου. Ο χώρος προβλέπεται να είναι προσβάσιμος στο κοινό χωρίς περιορισμούς και αναμένονται σημαντικά οφέλη, τόσο περιβαλλοντικά (π.χ. βελτίωση μικροκλίματος περιοχής).
Το Μητροπολιτικό Πάρκο, οι κοινόχρηστοι χώροι πρασίνου και οι ανοιχτοί χώροι στο Ακίνητο προβλέπεται να ανέρχονται μετά την εφαρμογή του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης σε τουλάχιστον 2.600 στρέμματα, ενώ εντός του Ακινήτου, κατά το σχεδιασμό της ανάπτυξης, επιπροσθέτως των παραπάνω στρεμμάτων, εκτάσεις συνολικού εμβαδού 300 στρεμμάτων θα προορίζονται για τις απαιτούμενες χρήσεις κοινής ωφέλειας και χρήσεις κοινωνικής ανταποδοτικότητας (π.χ. για μεταφορά στο Ακίνητο εγκαταστάσεων κοινωφελών χρήσεων από όμορες περιοχές και περιοχές του λεκανοπεδίου, ώστε στη θέση τους να δημιουργηθούν πνεύμονες πρασίνου).
Παρά το γεγονός ότι η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στο Ακίνητο δύναται εκ του νόμου να ανέλθει σε 3.600.000 τ.μ., η συνολική δόμηση στο Ακίνητο δεν θα υπερβεί τα 2.700.000 τ.μ., στα οποία συμπεριλαμβάνονται και περίπου 60.000τ.μ. υφιστάμενων διατηρητέων κτηρίων (3 υπόστεγα Πολεμικής Αεροπορίας, κτήριο Ανατολικού Αερολιμένα Αθηνών), καθώς και 27.000τ.μ. υφισταμένων και διατηρούμενων κοινωφελών χρήσεων (αμαξοστάσιο Τραμ, Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, εγκαταστάσεις ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ, εκκλησίες).
Ως προς την Παράκτια Ζώνη, διασφαλίζεται χαμηλό ποσοστό κάλυψης, που δεν θα υπερβαίνει το 15% επί του συνόλου της έκτασης της Παράκτιας Ζώνης, το οποίο εξασφαλίζει τη δημιουργία αδόμητου ελεύθερου μετώπου στην παραλία συνολικού μήκους ενός (1) χιλιομέτρου, διευκολύνοντας τις εξόδους του Μητροπολιτικού Πάρκου προς τη θάλασσα. Επίσης, με δεδομένο ότι η «ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.» έχει το δικαίωμα επιφάνειας, της έκτασης του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής, προτίθεται να καλύψει τη συντήρηση και την ασφάλεια αυτού για όλη τη διάρκεια ισχύος της Σύμβασης.
Επιπλέον, ο Αγοραστής αναλαμβάνει την υποχρέωση να καταβάλει κάθε προσπάθεια, ώστε η «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ» να υλοποιήσει και ολοκληρώσει έργα και υποδομές δημοσίου ενδιαφέροντος, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1.500.000.000,00 €, σύμφωνα πάντοτε με την υποχρέωση για την ανάπτυξη του Ακινήτου σε συμμόρφωση με το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, όπως θα έχει εγκριθεί πριν την Ημερομηνία Μεταβίβασης.
Ειδικότερα, επιδιώκεται η ολοκλήρωση έως την 7η επέτειο της Ημερομηνίας Μεταβίβασης, με ταυτόχρονη δέσμευση για εξάντληση κάθε δυνατότητας για ολοκλήρωση εντός της πρώτης πενταετίας του 67% αυτών, από την αδειοδότηση του έργου, των εξής έργων:
● Ανοιχτοί χώροι του Μητροπολιτικού Πάρκου
● Κύριες εγκαταστάσεις Δικτύων Κοινής Ωφέλειας
● Έργα ανασύστασης/διευθέτησης ρεμάτων
● Δημιουργία εκτεταμένου δικτύου πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων πενήντα (50) km.
● Αθλητικές και πολιτιστικές χρήσεις εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου
● Κατασκευή κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών
● Κατασκευή σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρος μεταφόρτωσης/ προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων στο Ακίνητο για την διαχείριση απορριμμάτων αποκλειστικά και μόνο του Ακινήτου
● Ανάληψη του 50% του κόστους μελέτης και κατασκευής κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταμόρφωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης/προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων σε περιοχή εκτός του ακινήτου υπό προϋποθέσεις
● Δημιουργία χώρων στέγασης των σωματείων ΑΜΕΑ εντός του Ακινήτου με αντίστοιχες των σημερινών προδιαγραφές
● Ανάπλαση/αναβάθμιση παραλίας ενός (1) χιλιομέτρου.
Τα υπόλοιπα έργα και υποδομές δημοσίου ενδιαφέροντος, τα οποία υποχρεούται να υλοποιήσει είναι:
● Πρωτεύουσες συγκοινωνιακές υποδομές,
● Απαιτούμενα λιμενικά έργα,
● Παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρου Ποσειδώνος (εφόσον εγκριθεί)
● Αναπαλαίωση, λειτουργία και ανάδειξη των διατηρητέων κτηρίων που περιγράφονται στην Τροποποιητική Σύμβαση,
● Ενίσχυση συνδεσιμότητας μέσων σταθερής τροχιάς.
Επιπλέον, η αναβάθμιση και η αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου και η σύνδεση της πόλης με τη θάλασσα αποτελούν έναν σημαντικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό στόχο του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης.
Περαιτέρω, προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα δίκτυο χώρων πρασίνου, το οποίο θα περιλαμβάνει διαδρομές πρασίνου. Αυτές θα συνδέουν το Μητροπολιτικό Πάρκο με την Παράκτια Ζώνη μέσω διαδρομών κατά μήκος των ρεμάτων και ενός κεντρικού πεζοδρόμου, καθώς και με τις πολεοδομικές ενότητες των όμορων δήμων.
Επίσης, ο Αγοραστής δεσμεύεται ότι θα υλοποιηθεί το προαναφερθέν εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, που θα συνδέεται και με τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς, με σκοπό τη διασφάλιση της πρόσβασης στο μέγιστο δυνατό τμήμα του Ακινήτου χωρίς τη χρήση Ι.Χ. επιβατικού αυτοκινήτου.
Ε) ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΣΥΜΒΑΣΗΣ
α) Η Διάρκεια της Σύμβασης ορίζεται για 99 χρόνια.
β) Εμπράγματα δικαιώματα επί του ακινήτου.
Ο Επενδυτής αγοράζοντας το σύνολο των μετοχών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. δυνάμει της σύμβασης, θα αποκτήσει δικαίωμα κυριότητας στο 30% του ακινήτου. Τα τμήματα αυτά στα οποία θα έχει πλήρη κυριότητα προορίζονται κυρίως για τις περιοχές προς πολεοδόμηση, αφορούν δηλαδή τμήματα στα οποία θα κτιστούν σπίτια και θα πωληθούν.
Στο υπόλοιπο 70% του ακινήτου, ο Επενδυτής θα έχει μόνο Δικαίωμα Επιφανείας, δηλαδή θα έχει κυριότητα μόνο στα κτίσματα που θα ανεγερθούν επί της έκτασης και όχι στη γη. Το δικαίωμα επιφανείας ο Επενδυτής θα το έχει για 99 έτη (ισόχρονα της σύμβασης) και μετά το πέρας των 99 ετών η έκταση θα επιστρέψει κατά πλήρη κυριότητα στο Δημόσιο (με εξαίρεση, όπως ανεφέρθη ανωτέρω, το 30% που θα έχει μεταβιβαστεί οριστικώς στον Επενδυτή και αυτός πιθανότατα θα το έχει μεταβιβάσει περαιτέρω). Θα πρέπει να επισημανθεί, ότι το σχέδιο αξιοποίησης του ακινήτου προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2041, δηλαδή το ένα τέταρτο της διάρκειας της Σύμβασης αφορά στην ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, και κάποια ακόμη έτη για την απόσβεση του επενδυτικού κεφαλαίου των 7 δις ευρώ.
Ζ) ΙΟΒΕ (ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΒΙΟΜΗΧ/ΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ - Ιούλιος 2016)
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, η αξιοποίηση του ακινήτου του Ελληνικού αναμένεται να έχει μια μακροπρόθεσμη θετική επίπτωση στην καταπολέμηση της ανεργίας, με τη δημιουργία 75.000 θέσεων εργασίας από την κατασκευή και λειτουργία των έργων και 15.000 μόνιμων θέσεων εργασίας. Επίσης η συμβολή της ανάπτυξης του Ακινήτου στο ΑΕΠ, στο τέλος της επενδυτικής περιόδου (το έτος 2041) αναμένεται να είναι κατά 7,42 δισεκ. ευρώ υψηλότερο (+2.4%), από αυτό που θα ήταν αν δεν είχε πραγματοποιηθεί η επένδυση. Άμεσα οφέλη θα προκύψουν και από τα δημοσιονομικά έσοδα του έργου, τα οποία επεκτείνονται και σε πόρους από την άμεση και έμμεση φορολόγηση της οικονομικής δραστηριότητας και του πλούτου που αναμένεται να δημιουργηθεί. Τα φορολογικά έσοδα από την κατασκευαστική δραστηριότητα και τη λειτουργία των επιμέρους επιχειρηματικών δραστηριοτήτων αναμένεται να πλησιάσουν τα 14,1 δισεκ. Ευρώ. Τέλος, το Ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να εισπράξει έσοδα από τον επικείμενο διαγωνισμό αδειοδότησης του καζίνο, καθώς και από τους φόρους παιγνίων σε ετήσια βάση.
Βέροια 18.10.2016
Γιώργος Ν. Ουρσουζίδης, Βουλευτής Ημαθίας του ΣΥΡΙΖΑ
του ακινήτου των 6.000.000 τετρ. μέτρων.
Επί της παραπάνω αγοραπωλησίας, ασκήθηκε αναφορά στην αρμόδια Επιτροπή Αναφορών (PETI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, εξουσιοδοτήθηκα από την Ελληνική Κυβέρνηση να παραστώ και να απαντήσω στα όσα επικαλούνταν οι αναφέροντες πολίτες, αφού ήμουν εισηγητής κατά την ψήφιση του υπόψη νομοσχεδίου.
Θεωρώ σκόπιμο να ενημερώσω τους Έλληνες πολίτες σχετικά με τη διαδικασία στην Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αλλά και για το περιεχόμενο της Σύμβασης αγοροπωλησίας, αφού πρόκειται για το μεγαλύτερο επενδυτικό έργο ιδιωτικών κεφαλαίων όλων των εποχών.
Α. ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΑΦΟΡΩΝ (PETI) ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ
Πραγματοποιήθηκε στις 11.10.2016 συνεδρίαση της Επιτροπής Αναφορών (PETI) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κατά την οποία συζητήθηκε η αναφορά υπ' αρ. 0694/2015, που αφορά στην παραχώρηση του Ελληνικού, παρουσία των αναφερόντων και του βουλευτή Ημαθίας κ. Γ. Ουρσουζίδη, ως εκπροσώπου της ελληνικής κυβέρνησης, καθώς και των εκπροσώπων της Ε. Επιτροπής.
Οι αναφέροντες Κα Καμπούρη και κ. Πρασσάς, υποστήριξαν την αναφορά τους τονίζοντας τα βασικά σημεία της, περί παραβιάσεων του Διεθνούς και Ενωσιακού Δικαίου στον τομέα του περιβάλλοντος και ειδικότερα των οικοτόπων και των υδάτινων πόρων, στην ανάγκη προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και του Ενωσιακού Δικαίου σχετικά με τον ανταγωνισμό.
Ο αρμόδιος για το περιβάλλον εκπρόσωπος της Ε. Επιτροπής ανέφερε, ότι η Ε.Επιτροπή συμμερίζεται την άποψη των αναφερόντων για την σημασία του έργου και επεσήμανε, ότι η περιβαλλοντική νομοθεσία εφαρμόζεται κατά την φάση αδειοδότησης και υλοποίησης των έργων, μετά την υπογραφή των συναφών συμβάσεων. Σημείωσε ,ότι θα πρέπει να συνταχθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), εν όψει των εκτελεστικών πράξεων του νόμου 4062/2012. Υπέμνησε στους αναφέροντες, ότι είναι δυνατή η προσφυγή στην Δικαιοσύνη και διαβεβαίωσε, ότι θα παρακολουθεί την εξέλιξη του θέματος.
Ως προς τα θέματα ανταγωνισμού, η εκπρόσωπος της Ε.Επιτροπής ανέφερε, ότι η έννοια της κρατικής ενίσχυσης συνδέεται με τη σωρευτική διαπίστωση τεσσάρων προϋποθέσεων, οι οποίες δεν συντρέχουν στην περίπτωση του συγκεκριμένου έργου. Παράλληλα, ανέφερε ότι η Ε.Επιτροπή δεν έχει δεχτεί καμμιά διαμαρτυρία από ενδιαφερόμενο ή συμμετέχοντα στο διαγωνισμό, καθώς και ότι δεν υφίστανται εξαιρέσεις από φορολογία, ούτε από ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις. Σχετικά με σχόλια για το τίμημα, για το οποίο έγινε η παραχώρηση του έργου, επεσήμανε επίσης, ότι αυτό ανατέθηκε, όπως θα έπρεπε, στον συμμετέχοντα, που πρόσφερε το υψηλότερο. Τέλος, σημείωσε, ότι βάσει των όσων ανέφερε, αλλά και διευκρινίσεων από τις ελληνικές Αρχές, η Ε.Επιτροπή θεωρεί ότι δεν υπάρχει λόγος διερεύνησης.
Ο κ. Ουρσουζίδης ανέφερε, ότι η προοπτική αξιοποίησης του συγκεκριμένου χώρου παρέμενε εκκρεμής για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα, σήμερα που στη χώρα υφίστανται δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, οι επιλογές αξιοποίησης να είναι σαφώς περιορισμένες. Ωστόσο, έγινε σημαντική προσπάθεια από την κυβέρνηση για την βελτίωση των όρων που προβλέπονταν από την αρχική σύμβαση. Διευκρίνισε δε, ότι η κυβέρνηση εξέτασε την αρχική σύμβαση και πέτυχε πολύ σημαντικές βελτιώσεις, με προσθήκη σειράς έργων δημοσίου συμφέροντος ύψους 1,5 δις ευρώ, που έχουν ήδη συνομολογηθεί και περιληφθεί στη νέα τροποιητική σύμβαση, έχουν λάβει δε, την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ανέφερε ενδεικτικά, ως προς τις περιβαλλοντικές βελτιώσεις, ότι το πάρκο θα έχει συνολική έκταση 2,6 εκατ. τετραγωνικά μέτρα και θα είναι ελεύθερα προσβάσιμο στους πολίτες, όπως και το μέτωπο της παραλίας συνολικού μήκους 3,5 χιλιομέτρων. Διευκρίνισε επίσης, ότι το πάρκο θα συνδέεται άμεσα με τους τρεις όμορους δήμους και με το παραλιακό μέτωπο. Τόνισε επίσης, ότι προστέθηκε όρος - για την αποτροπή χρήσης μηχανοκίνητων μέσων - με την εξασφάλιση προσβασιμότητας στο πάρκο με μέσο σταθερής τροχιάς. Ως προς το ζήτημα ανεύρεσης αρχαιολογικών ευρημάτων – κάτι που είναι απολύτως πιθανό - αυξήθηκε ο χρόνος εξέτασης και λήψης μέτρων προστασίας από την αρμόδια Αρχαιολογική Υπηρεσία, από 60 σε 110 ημέρες. Εφόσον δε, για την ανάγκη ανάδειξης των αρχαιοτήτων, προκύψει θέμα μείωσης της προβλεπόμενης δόμησης έως 5%, το γεγονός αυτό δεν αποτελεί λόγο καταγγελίας της σύμβασης.
Ο εκπρόσωπος της ελληνικής κυβέρνησης επεσήμανε επίσης, ότι τελικώς θα δομηθούν 2,7 εκατ. τετρ. μέτρων αντί των 3,6 εκατ. τ.μ., που είχε αρχικώς προβλεφθεί, με ποσοστό κάλυψης 35% επί της συνολικής έκτασης των 6 εκατ. τετραγωνικών μέτρων. Τέλος, τόνισε, ότι καταβλήθηκε μεγάλη προσπάθεια εξισορρόπησης δομημένου και ελεύθερου χώρου, ενώ σημείωσε, παράλληλα, την δημιουργία σημαντικού αριθμού νέων θέσεων εργασίας, οι οποίες έχουν πολύ μεγάλη σημασία, ιδίως στην τρέχουσα συγκυρία.
Από πλευράς μελών Επιτροπής Αναφορών (PETI), τον λόγο έλαβαν τέσσερις Έλληνες Ευρωβουλευτές και η Κα Keller (Πράσινοι, Γερμανία), οι οποίοι εξέφρασαν ανησυχία για τα περιβαλλοντικά ζητήματα, που εγείρονται στην αναφορά. Οι κ.κ Χουντής και Μαριάς και η κα Σακοράφα εξέφρασαν την πεποίθηση, ότι υφίστανται οι παραβιάσεις, που υποστηρίζουν οι αναφέροντες. Ο κ. Κύρκος αναφέρθηκε στην σημασία αξιοποίησης της περιοχής, μετά από 15ετή καθυστέρηση και επισήμανε την μεγάλη πλειοψηφία, με την οποία η ελληνική Βουλή ενέκρινε το έργο, καταλήγοντας, ότι η σύνταξη μελέτης στρατηγικών επιπτώσεων αναμένεται, ενώ συνέστησε απλώς την επαγρύπνηση των πολιτών, με στόχο την επίτευξη του εφικτού. Ανησυχία για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις εξέφρασε και η Κα Keller, με έμφαση σε τυχόν ζημία της υποθαλάσσιας χλωρίδας και κάλεσε την Ε.Επιτροπή να μην αναμείνει να επέλθει πρώτα κάποια ζημία. Υποστήριξε επίσης, την άποψη του κ. Μαριά για εξέταση ενδεχόμενης συμβολής των θεσμικών οργάνων της Ε.Ε. σε περιβαλλοντική ζημία μέσω του έργου, στο πλαίσιο της εφαρμογής του Προγράμματος Προσαρμογής της Ελλάδας.
Ειδικότερα, ως προς την ακολουθητέα διαδικασία, οι κ.κ. Χουντής και Μαριάς και οι Κες Σακοράφα και Keller ζήτησαν να παραμείνει ανοιχτή η αναφορά, ώστε να διερευνηθεί περαιτέρω το ζήτημα. O κ. Μαριάς και η Κα Σακοράφα πρότειναν, στο πλαίσιο αυτό, να πραγματοποιηθεί διερευνητική επίσκεψη μελών της PETI στην Ελλάδα, ενώ ο κ. Χουντής και η Κα Σακοράφα πρότειναν την υποβολή προφορικής ερώτησης προς την Ε. Επιτροπή για το θέμα, ώστε να καταστεί δυνατή η συζήτηση στην Ολομέλεια.
Η PETI αποφάσισε να παραμείνει η αναφορά ανοικτή και να απευθυνθεί επιστολή προς στην ανάδοχο εταιρία, με την οποία θα ζητηθεί η άποψή της για τις επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής, καθώς και για τις ενέργειες στις οποίες προτίθεται να προβεί, ώστε το έργο να μην προκαλέσει περιβαλλοντική ζημία και να είναι συμβατό με τις Συνθήκες του Aarchus και της Φλωρεντίας. Επιστολή, επίσης, θα απευθυνθεί και προς τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Οικονομικών, με την οποία θα επισημαίνεται η ανάγκη σύνταξης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ώστε να εξασφαλισθεί η πλήρης συμβατότητα με το Ενωσιακό Δίκαιο. Θα ζητηθεί, εκ νέου η άποψη της Ε.Επιτροπής, σε συνέχεια της συζήτησης, ιδίως για τα περιβαλλοντικά θέματα. Τέλος, με βάση τις συναφείς προτάσεις, θα ενημερωθεί η Ομάδα Εργασίας Οικονομικής Συνδρομής (FAWG) της Επιτροπής Οικονομικών Θεμάτων (ECON) για τυχόν συμβολή.
Το ζήτημα της υποβολής προφορικής ερώτησης προς την Ε.Επιτροπή θα αποφασισθεί από τους συντονιστές των πολιτικών ομάδων της PETI σε μεταγενέστερο χρόνο, με την προοπτική ότι θα υπάρχουν περαιτέρω διαθέσιμα στοιχεία
Β. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Το ακίνητο του Ελληνικού εδώ και μια δεκαπενταετία, αποτελεί ένα αναξιοποίητο χώρο σε μια απολύτως πλεονεκτική θέση, αυτό εξάλλου μαρτυρά το εύλογο ενδιαφέρον των επενδυτών. Το τελευταίο χρονικό διάστημα φιλοξενεί στις εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις του, δυστυχισμένους ανθρώπους, πρόσφυγες και μετανάστες – η αλήθεια είναι κάτω από πραγματικά δύσκολες συνθήκες.
Η εγκατάλειψη είναι διάχυτη και όσο ο χώρος παραμένει ανεκμετάλλευτος αυτή η εικόνα δεν πρόκειται να αλλάξει. Το όραμα για ένα τεράστιο Μητροπολιτικό πάρκο των Αθηνών συνολικού εμβαδού 6.000 στρεμμάτων για μια ολόκληρη δεκαπενταετία - πριν την κρίση - παρέμεινε όραμα.
Η ευκαιρία στα χρόνια πριν την κρίση, να αποκτήσει η πόλη της Αθήνας ένα τεράστιο πνεύμονα οξυγόνου, ικανού να επιδράσει στο μικροκλίμα της περιοχής, πέρασαν ανεκμετάλλευτα. Ανικανότητα; Έλλειψη αντιληπτικής ικανότητας; Συμφέροντα; Όλα τα σενάρια υπάρχουν στα μυαλά των κατοίκων της πόλης των Αθηνών, και όχι μόνον.
Γ. ΣΥΜΒΑΣΗ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΑΣ
1. Η Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών με τα Παραρτήματά της, η οποία αφορά το σύνολο των μετοχών της ανώνυμης εταιρείας με τον διακριτικό τίτλο «ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.», έχει υπογραφεί στην Αθήνα στις 14.11.2014 μεταξύ:
α) της ελληνικής ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.»,
β) της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «HELLINIKON GLOBAL I S.A.» και
γ) της ελληνικής ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «LAMDA Development Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών και Αξιοποίησης Ακινήτων», ως Εγγυητή της «HELLINIKON GLOBAL I S.A.»,
2. Η Τροποποιητική Σύμβαση, που έχει υπογραφεί στην Αθήνα στις 19.7.2016 μεταξύ των παραπάνω εταιρειών, (με την οποία τροποποιήθηκε η από 14.11.2014 αρχική Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών), αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της αρχικής Σύμβασης και αποτελεί ενιαίο σύνολο μ' αυτήν.
Γ. Η ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Με την από 25.11.2011 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ εγκρίθηκε η πώληση των μετοχών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. μέσω δημοσίου διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού ο οποίος διεξήχθη σε δύο φάσεις:
α) Α΄ ΦΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Η διαγωνιστική διαδικασία βασίστηκε στις διατάξεις των νόμων 3049/2002 και 3986/2011, καθώς και στις γενικές αρχές του ενωσιακού δικαίου, υποβλήθηκαν εννέα (9) Εκδηλώσεις Ενδιαφέροντος.
Κατ’ εφαρμογή των Κριτηρίων Προεπιλογής του ΤΑΙΠΕΔ, επελέγησαν τέσσερις (4) επενδυτές για την συμμετοχή τους στην Β΄ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, ως κάτωθι:
α) Elbit Cochin Island Ltd,
β) L&R London and Regional Group Holdings Limited,
γ) Lamda Development S.A.
δ) Qatari Real Estate Investment Company QSC
β) Β΄ ΦΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Ακολούθως, εκδόθηκε η από 9.01.2013 Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών, η οποία απεστάλη στους ως άνω Προεπιλεγέντες Επενδυτές, προκειμένου να υποβάλουν προσφορά για την αγορά του συνόλου (100%) των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. Αφού ολοκληρώθηκε η σχετική διαδικασία, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε το τελικό σχέδιο Σύμβασης, το οποίο κοινοποιήθηκε και στους τέσσερις (4) στους Προεπιλεγέντες Επενδυτές.
Περαιτέρω, ορίστηκε η 27η Φεβρουαρίου 2014 ως προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Εκ των ως άνω Προεπιλεγέντων Επενδυτών δεσμευτική προσφορά υπέβαλε μόνον η «LAMDA Development Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών και Αξιοποίησης Ακινήτων». Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε την υποβληθείσα τεχνική προσφορά, ενώ δεν έκανε δεκτή την υποβληθείσα οικονομική προσφορά και ζήτησε από την εταιρεία να υποβάλει βελτιωμένη τελική προσφορά.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, αφού έλαβε υπόψη του όλες τις εκθέσεις και γνωμοδοτήσεις που προβλέπονται από το ν. 3986/2011, έκρινε παραδεκτή, δίκαιη και εύλογη την ως άνω υποβληθείσα προσφορά και η εταιρεία «LAMDA Development Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών και Αξιοποίησης Ακινήτων» επιλέχθηκε ως «Αγοραστής».
Τόσο η ως άνω διαγωνιστική διαδικασία, όσο και το Σχέδιο Σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετοχών υποβλήθηκε στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διαπιστώθηκε η μη ύπαρξη κωλύματος υπογραφής του Σχεδίου Σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετοχών, επικυρώθηκε ακολούθως και από το Τμήματος Μείζονος – Επταμελούς Σύνθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Σε συνέχεια των ως άνω, στις 14.11.2014 υπογράφηκε η Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών μεταξύ: α) ΤΑΙΠΕΔ, β) «HELLINIKON GLOBAL I S.A.» και γ) «LAMDA Development Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών και Αξιοποίησης Ακινήτων» ως Εγγυητή της «HELLINIKON GLOBAL I S.A.»
γ) ΣΥΝΑΨΗ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ
Την 7η Ιουνίου 2016 υπογράφηκε μεταξύ των ιδίων συμβαλλόμενων μερών σχετικό Μνημόνιο Συναντίληψης, με το οποίο τα εν λόγω μέρη προσυμφώνησαν τη σύναψη Τροποποιητικής Σύμβασης.
Σχέδιο της ως άνω Τροποποιητικής Σύμβασης υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας και διαπιστώθηκε η μη ύπαρξη κωλύματος υπογραφής της Τροποποιητικής Σύμβασης. Στις 19.07.2016 υπεγράφη από τα ίδια ως άνω μέρη η Τροποποιητική Σύμβαση.
δ) ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ – ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
Η εταιρεία «LAMDA Development» ανακηρύχτηκε πλειοδότρια, με προσφορά ονομαστικής αξίας 915.000.000 €, αποδέχεται να διασφαλίσει, ότι η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ θα υλοποιήσει επενδυτικό σχέδιο συνολικής αξίας κατ' ελάχιστο ποσό 4.589.516.994 €. Επομένως, το άθροισμα του Τιμήματος Αγοράς Μετοχών και της Επενδυτικής Υποχρέωσης ανέρχεται σε 5.504.516.994 €.
Επιπρόσθετα, το ΤΑΙΠΕΔ θα συμμετέχει στα μελλοντικά οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν από την ανάπτυξη του Ακινήτου. Ειδικότερα, ο Πωλητής δικαιούται να λαμβάνει σε ετήσια βάση από τους μετόχους της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. (από την έβδομη επέτειο της Ημερομηνίας Μεταβίβασης και καθ’ όλη τη διάρκεια της Σύμβασης), το Δικαίωμα επί Αποδόσεων, όπως ορίζεται στο άρθρο 3.2 της Σύμβασης, 30% επί των καθαρών κερδών, (αφού μειωθούν κατά 15% απόσβεση επενδυτικού κεφαλαίου) .
Περαιτέρω, με την από 19.07.2016 Τροποποιητική Σύμβαση ο Αγοραστής ανέλαβε, υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, την υποχρέωση καταβολής του 51% του συνολικού ονομαστικού Τιμήματος Αγοράς Μετοχών έως τη δεύτερη επέτειο της Ημερομηνίας Μεταβίβασης.
Ο Αγοραστής θα προχωρήσει στη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου εκτάσεως τουλάχιστον 2.000 στρεμμάτων που θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα παγκοσμίως (ενδεικτικά το Hyde Park του Λονδίνου έχει έκταση 1.420 στρέμματα) και θα χαρακτηρίζεται από βλάστηση που αναδεικνύει το μεσογειακό κλίμα και τη χλωρίδα της Αττικής. Σημειώνεται, ότι εκ του νόμου, οι χώροι πρασίνου και οι ελεύθεροι χώροι πρέπει να ανέρχονται στο 75% τουλάχιστον της συνολικής έκτασης του Πάρκου. Ο χώρος προβλέπεται να είναι προσβάσιμος στο κοινό χωρίς περιορισμούς και αναμένονται σημαντικά οφέλη, τόσο περιβαλλοντικά (π.χ. βελτίωση μικροκλίματος περιοχής).
Το Μητροπολιτικό Πάρκο, οι κοινόχρηστοι χώροι πρασίνου και οι ανοιχτοί χώροι στο Ακίνητο προβλέπεται να ανέρχονται μετά την εφαρμογή του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης σε τουλάχιστον 2.600 στρέμματα, ενώ εντός του Ακινήτου, κατά το σχεδιασμό της ανάπτυξης, επιπροσθέτως των παραπάνω στρεμμάτων, εκτάσεις συνολικού εμβαδού 300 στρεμμάτων θα προορίζονται για τις απαιτούμενες χρήσεις κοινής ωφέλειας και χρήσεις κοινωνικής ανταποδοτικότητας (π.χ. για μεταφορά στο Ακίνητο εγκαταστάσεων κοινωφελών χρήσεων από όμορες περιοχές και περιοχές του λεκανοπεδίου, ώστε στη θέση τους να δημιουργηθούν πνεύμονες πρασίνου).
Παρά το γεγονός ότι η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στο Ακίνητο δύναται εκ του νόμου να ανέλθει σε 3.600.000 τ.μ., η συνολική δόμηση στο Ακίνητο δεν θα υπερβεί τα 2.700.000 τ.μ., στα οποία συμπεριλαμβάνονται και περίπου 60.000τ.μ. υφιστάμενων διατηρητέων κτηρίων (3 υπόστεγα Πολεμικής Αεροπορίας, κτήριο Ανατολικού Αερολιμένα Αθηνών), καθώς και 27.000τ.μ. υφισταμένων και διατηρούμενων κοινωφελών χρήσεων (αμαξοστάσιο Τραμ, Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, εγκαταστάσεις ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ, εκκλησίες).
Ως προς την Παράκτια Ζώνη, διασφαλίζεται χαμηλό ποσοστό κάλυψης, που δεν θα υπερβαίνει το 15% επί του συνόλου της έκτασης της Παράκτιας Ζώνης, το οποίο εξασφαλίζει τη δημιουργία αδόμητου ελεύθερου μετώπου στην παραλία συνολικού μήκους ενός (1) χιλιομέτρου, διευκολύνοντας τις εξόδους του Μητροπολιτικού Πάρκου προς τη θάλασσα. Επίσης, με δεδομένο ότι η «ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.» έχει το δικαίωμα επιφάνειας, της έκτασης του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής, προτίθεται να καλύψει τη συντήρηση και την ασφάλεια αυτού για όλη τη διάρκεια ισχύος της Σύμβασης.
Επιπλέον, ο Αγοραστής αναλαμβάνει την υποχρέωση να καταβάλει κάθε προσπάθεια, ώστε η «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ» να υλοποιήσει και ολοκληρώσει έργα και υποδομές δημοσίου ενδιαφέροντος, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1.500.000.000,00 €, σύμφωνα πάντοτε με την υποχρέωση για την ανάπτυξη του Ακινήτου σε συμμόρφωση με το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, όπως θα έχει εγκριθεί πριν την Ημερομηνία Μεταβίβασης.
Ειδικότερα, επιδιώκεται η ολοκλήρωση έως την 7η επέτειο της Ημερομηνίας Μεταβίβασης, με ταυτόχρονη δέσμευση για εξάντληση κάθε δυνατότητας για ολοκλήρωση εντός της πρώτης πενταετίας του 67% αυτών, από την αδειοδότηση του έργου, των εξής έργων:
● Ανοιχτοί χώροι του Μητροπολιτικού Πάρκου
● Κύριες εγκαταστάσεις Δικτύων Κοινής Ωφέλειας
● Έργα ανασύστασης/διευθέτησης ρεμάτων
● Δημιουργία εκτεταμένου δικτύου πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων πενήντα (50) km.
● Αθλητικές και πολιτιστικές χρήσεις εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου
● Κατασκευή κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών
● Κατασκευή σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρος μεταφόρτωσης/ προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων στο Ακίνητο για την διαχείριση απορριμμάτων αποκλειστικά και μόνο του Ακινήτου
● Ανάληψη του 50% του κόστους μελέτης και κατασκευής κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταμόρφωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης/προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων σε περιοχή εκτός του ακινήτου υπό προϋποθέσεις
● Δημιουργία χώρων στέγασης των σωματείων ΑΜΕΑ εντός του Ακινήτου με αντίστοιχες των σημερινών προδιαγραφές
● Ανάπλαση/αναβάθμιση παραλίας ενός (1) χιλιομέτρου.
Τα υπόλοιπα έργα και υποδομές δημοσίου ενδιαφέροντος, τα οποία υποχρεούται να υλοποιήσει είναι:
● Πρωτεύουσες συγκοινωνιακές υποδομές,
● Απαιτούμενα λιμενικά έργα,
● Παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρου Ποσειδώνος (εφόσον εγκριθεί)
● Αναπαλαίωση, λειτουργία και ανάδειξη των διατηρητέων κτηρίων που περιγράφονται στην Τροποποιητική Σύμβαση,
● Ενίσχυση συνδεσιμότητας μέσων σταθερής τροχιάς.
Επιπλέον, η αναβάθμιση και η αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου και η σύνδεση της πόλης με τη θάλασσα αποτελούν έναν σημαντικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό στόχο του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης.
Περαιτέρω, προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα δίκτυο χώρων πρασίνου, το οποίο θα περιλαμβάνει διαδρομές πρασίνου. Αυτές θα συνδέουν το Μητροπολιτικό Πάρκο με την Παράκτια Ζώνη μέσω διαδρομών κατά μήκος των ρεμάτων και ενός κεντρικού πεζοδρόμου, καθώς και με τις πολεοδομικές ενότητες των όμορων δήμων.
Επίσης, ο Αγοραστής δεσμεύεται ότι θα υλοποιηθεί το προαναφερθέν εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, που θα συνδέεται και με τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς, με σκοπό τη διασφάλιση της πρόσβασης στο μέγιστο δυνατό τμήμα του Ακινήτου χωρίς τη χρήση Ι.Χ. επιβατικού αυτοκινήτου.
Ε) ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΣΥΜΒΑΣΗΣ
α) Η Διάρκεια της Σύμβασης ορίζεται για 99 χρόνια.
β) Εμπράγματα δικαιώματα επί του ακινήτου.
Ο Επενδυτής αγοράζοντας το σύνολο των μετοχών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. δυνάμει της σύμβασης, θα αποκτήσει δικαίωμα κυριότητας στο 30% του ακινήτου. Τα τμήματα αυτά στα οποία θα έχει πλήρη κυριότητα προορίζονται κυρίως για τις περιοχές προς πολεοδόμηση, αφορούν δηλαδή τμήματα στα οποία θα κτιστούν σπίτια και θα πωληθούν.
Στο υπόλοιπο 70% του ακινήτου, ο Επενδυτής θα έχει μόνο Δικαίωμα Επιφανείας, δηλαδή θα έχει κυριότητα μόνο στα κτίσματα που θα ανεγερθούν επί της έκτασης και όχι στη γη. Το δικαίωμα επιφανείας ο Επενδυτής θα το έχει για 99 έτη (ισόχρονα της σύμβασης) και μετά το πέρας των 99 ετών η έκταση θα επιστρέψει κατά πλήρη κυριότητα στο Δημόσιο (με εξαίρεση, όπως ανεφέρθη ανωτέρω, το 30% που θα έχει μεταβιβαστεί οριστικώς στον Επενδυτή και αυτός πιθανότατα θα το έχει μεταβιβάσει περαιτέρω). Θα πρέπει να επισημανθεί, ότι το σχέδιο αξιοποίησης του ακινήτου προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2041, δηλαδή το ένα τέταρτο της διάρκειας της Σύμβασης αφορά στην ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, και κάποια ακόμη έτη για την απόσβεση του επενδυτικού κεφαλαίου των 7 δις ευρώ.
Ζ) ΙΟΒΕ (ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΒΙΟΜΗΧ/ΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ - Ιούλιος 2016)
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, η αξιοποίηση του ακινήτου του Ελληνικού αναμένεται να έχει μια μακροπρόθεσμη θετική επίπτωση στην καταπολέμηση της ανεργίας, με τη δημιουργία 75.000 θέσεων εργασίας από την κατασκευή και λειτουργία των έργων και 15.000 μόνιμων θέσεων εργασίας. Επίσης η συμβολή της ανάπτυξης του Ακινήτου στο ΑΕΠ, στο τέλος της επενδυτικής περιόδου (το έτος 2041) αναμένεται να είναι κατά 7,42 δισεκ. ευρώ υψηλότερο (+2.4%), από αυτό που θα ήταν αν δεν είχε πραγματοποιηθεί η επένδυση. Άμεσα οφέλη θα προκύψουν και από τα δημοσιονομικά έσοδα του έργου, τα οποία επεκτείνονται και σε πόρους από την άμεση και έμμεση φορολόγηση της οικονομικής δραστηριότητας και του πλούτου που αναμένεται να δημιουργηθεί. Τα φορολογικά έσοδα από την κατασκευαστική δραστηριότητα και τη λειτουργία των επιμέρους επιχειρηματικών δραστηριοτήτων αναμένεται να πλησιάσουν τα 14,1 δισεκ. Ευρώ. Τέλος, το Ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να εισπράξει έσοδα από τον επικείμενο διαγωνισμό αδειοδότησης του καζίνο, καθώς και από τους φόρους παιγνίων σε ετήσια βάση.
Βέροια 18.10.2016
Γιώργος Ν. Ουρσουζίδης, Βουλευτής Ημαθίας του ΣΥΡΙΖΑ
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου