Ολοκληρώθηκε το Σάββατο 19.1.2019 η Πρώτη Διακρατική Εκπαιδευτική Δραστηριότητα του προγράμματος Erasmus+ KA2 PROJECT-SCHOOLEDUCATION-KA229-No. 2018-047365, την οποία επιμελήθηκε και έφερε σε πέρας το 5ο Γενικό Λύκειο Βέροιας, και συγκεκριμένα η παιδαγωγική ομάδα του προγράμματος «Αειφορία για την Δημοκρατία, Δημοκρατία για την Αειφορία». Ο τίτλος της συγκεκριμένης δραστηριότητας, που αποτέλεσε την πρώτη κινητικότητα του παραπάνω προγράμματος, ήταν: «Δημοκρατία και Περιβάλλον στα Ιδρύματα».
Οι αποστολές των ξένων σχολείων από την Εσθονία, την Πορτογαλία και τη Φιλανδία έφτασαν στη χώρα μας το μεσημέρι της Κυριακής, 13 Ιανουαρίου, στο αεροδρόμιο Μακεδονία, ενώ στην πόλη μας τους υποδέχτηκαν γονείς και μαθητές το απόγευμα της ίδιας μέρας. Κάθε αποστολή αποτελούνταν από επτά (7) μαθητές και δύο (2) εκπαιδευτικούς.
Το πρωί της Δευτέρας έγινε η επίσημη υποδοχή των αποστολών στο 5ο Λύκειο και οι φιλοξενούμενοι είχαν την ευκαιρία να έχουν μια πρώτη επαφή με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα μέσα από την περιήγησή τους στις εγκαταστάσεις του σχολείου και την παρακολούθηση μαθημάτων. Στη συνέχεια, στο χώρο της σχολικής βιβλιοθήκης έγινε η πρώτη γνωριμία μεταξύ των τεσσάρων αποστολών μέσα από την παρουσίαση από τους μαθητές, του σχολείου, της πόλης και της χώρας τους.
Μετά τις 12.00 ξεκίνησε η γνωριμία με την πόλη μας, καθώς οικοδεσπότες και φιλοξενούμενοι έγιναν δεκτοί από τις δημοτικές αρχές και ενημερώθηκαν για την πολυπολιτισμικότητα της Βέροιας και την ιστορία του δημοτικού μεγάρου, που αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αειφορίας. Ακολούθησε η επίσκεψη στον Σύλλογο Βλάχων Βέροιας και στη Συναγωγή, στην παλιά Μητρόπολη και στο Βήμα του Αποστόλου Παύλου, στο Μενδρεσέ Τζαμί, που σήμερα στεγάζει το Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο, στο Βυζαντινό Μουσείο και, τέλος, στη χριστιανική συνοικία της Κυριώτισσας. Τα σημεία ήταν επιλεγμένα σκόπιμα, για να αναδειχθεί από τη μια η αρμονική συνύπαρξη ανά τους αιώνες διαφορετικών θρησκειών και διαφορετικών εθνοτικών ομάδων, που συνιστά μια νίκη της δημοκρατίας και μια απόδειξη του σεβασμού στη διαφορετικότητα, και από την άλλη η αειφορία, καθώς το σύνολο των κτηρίων αυτών προέρχεται από το μακρινό παρελθόν και με την κατάλληλη αναστύλωση και την αλλαγή χρήσης πορεύονται στον 21ο αιώνα.
Την Τρίτη, 15 Ιανουαρίου, μετά από ένα μάθημα ελληνικής γλώσσας για τους φιλοξενούμενους μαθητές και δασκάλους, το σύνολο των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα μετέβη στη Θεσσαλονίκη, όπου μετά την περιήγηση στα σημαντικότερα πολιτιστικά αξιοθέατα της συμπρωτεύουσας, ακολούθησε η επίσκεψη στο «ΟΙΚΟΠΟΛΙΣ - μια παράλληλη πόλη για την οικολογία και την κοινωνική αλληλεγγύη». Εκεί ενημερώθηκαν για τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα και τους φορείς πολιτών που μάχονται για αυτά από την υπεύθυνη της εθελοντικής οργάνωσης «ΑΝΤΙΓΟΝΗ» και μέσα από βιωματικές δραστηριότητες ενεπλάκησαν στο θέμα της αειφορίας.
Η Τετάρτη ήταν η μέρα, κατά την οποία οι αποστολές - μετά από την παρακολούθηση ενός μαθήματος για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ανάγκη προάσπισής τους -
παρουσίασαν με τη χρήση ψηφιακών μέσων το έργο που παρήγαγαν κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Κάθε σχολείο διερεύνησε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η δημοκρατία και προστατεύεται το περιβάλλον τόσο στο επίπεδο της σχολικής τους κοινότητας και των τοπικών θεσμών, όσο και σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μετά από κάθε παρουσίαση ακολουθούσε συζήτηση μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών στην προσπάθεια να βρεθούν τα κοινά σημεία και οι διαφορές, αλλά και να εντοπιστούν τα θετικά στοιχεία και οι όποιες αδυναμίες στη λειτουργία των θεσμών. Το πρόγραμμα της ημέρας ολοκληρώθηκε νωρίς το απόγευμα με την ξενάγηση στους Βασιλικούς Τάφους των Αιγών.
Την Πέμπτη, 17 Ιανουαρίου, η μέρα ήταν αφιερωμένη στη Νάουσα. Εκεί οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να έλθουν σε επαφή με τους τρεις βασικούς πυλώνες της αειφορίας: α) την οικονομία, με την επίσκεψη στο οινοποιείο «Vaeni», β) την κοινωνία και τον πολιτισμό, με την ξενάγηση στο σπίτι του Ομίλου «Γενίτσαροι και Μπούλες», όπου ενημερώθηκαν για το ομώνυμο έθιμο και την παραγωγή σουσαμόλαδου, καθώς ο Όμιλος φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις ενός παλιού σουσαμόμυλου, και γ) το περιβάλλον, με την επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας και την πραγματοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος στον χώρο του πάρκου του Αγίου Νικολάου. Το απόγευμα της ίδιας μέρας οι μαθητές εργάστηκαν κατά ομάδες μεικτών εθνικοτήτων, προκειμένου να συγκεντρώσουν το υλικό, το οποίο θα επεξεργάζονταν την επόμενη μέρα.
Την Παρασκευή οι εργασίες έγιναν και πάλι σε ομάδες μεικτών εθνικοτήτων. Οι μαθητές μετά την αρχική καθοδήγηση των καθηγητών τους άρχισαν να συνθέτουν το μωσαϊκό των δράσεων που έλαβαν χώρα τις προηγούμενες μέρες και να καταγράφουν τα αποτελέσματα αυτών και τα συμπεράσματά τους. Το ψηφιακό υλικό που παρήγαγαν στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου παρουσίασε στη συνέχεια η κάθε ομάδα στη σχολική βιβλιοθήκη. Στο μεταξύ μεσολάβησε διάσκεψη των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, για να συζητήσουν τις τρέχουσες εργασίες και να προετοιμάσουν την επόμενη φάση του έργου που θα λάβει χώρα στη Φιλανδία από τις 5 ως τις 11 Μαΐου 2019. Ακολούθησε η διαδικτυακή αξιολόγηση από καθηγητές και μαθητές αυτής της πρώτης διακρατικής δραστηριότητας. Τέλος, αργά το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε και το γεύμα του αποχαιρετισμού με τη συμμετοχή του συνόλου των μαθητών και των εκπαιδευτικών του προγράμματος.
Κατά την αναχώρηση των ξένων αποστολών το Σάββατο, 19 Ιανουαρίου, η συγκίνηση ήταν πολύ μεγάλη. Η αναχώρηση δυσκόλεψε, καθώς φιλοξενούμενοι και οικοδεσπότες ένιωθαν τον ιδιαίτερο δεσμό που δημιουργήθηκε ανάμεσά τους τόσες μέρες να μην τους αφήνει να αποχωριστούν ο ένας τον άλλον, ενώ οι υποσχέσεις για στενή επικοινωνία και γρήγορη αντάμωση έδιναν και έπαιρναν.
Οι εμπειρίες αυτής της δράσης που έλαβε χώρα στην πόλη της Βέροιας την τελευταία εβδομάδα έδειξαν με τον πιο παραστατικό τρόπο πως χάρη στο Erasmus+, το ΙΚΥ και τα αντίστοιχα ιδρύματα των άλλων κρατών άλλη μια διεθνική εκπαιδευτική δραστηριότητα είχε πετύχει στο ακέραιο τους στόχους της!
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν οι μαθητές/τριες: Κώστας Τσίλης, Αντώνης Βασιλειάδης, Βίκυ Τζουβάρα, Λία Καπαλίκα, Μελίνα Μεταξά, Δέσποινα Τζήμα, Γιώργος Λοκμανίδης, Κατερίνα Δέλλα, Έλενα Θεοδώρου, Σοφία Πανίδου, Νίκος Τσιφλίδης, Μαρία Τσουφλίδου, Λεωνίδας Κουκουράβας, Παναγιώτης Πιπερίδης, Κατερίνα Πατοπούλου, Βίκυ Μωυσίδου, Κατερίνα Φεϊζατίδου, Άννα Τζίρου, Αιμιλία Κίρτσιου, Γιάννης Ψαρράς και
Ολυμπία Παπαευθυμίου. Την παιδαγωγική ομάδα απαρτίζουν οι καθηγητές/τριες: Χαρά Αξούριστου, Έφη Λιακοπούλου, Έλενα Γιαννάκη, Κατερίνα Τότσκα, Σταμάτης Χρυσής και Τάσος Μοσχόπουλος.
Οι αποστολές των ξένων σχολείων από την Εσθονία, την Πορτογαλία και τη Φιλανδία έφτασαν στη χώρα μας το μεσημέρι της Κυριακής, 13 Ιανουαρίου, στο αεροδρόμιο Μακεδονία, ενώ στην πόλη μας τους υποδέχτηκαν γονείς και μαθητές το απόγευμα της ίδιας μέρας. Κάθε αποστολή αποτελούνταν από επτά (7) μαθητές και δύο (2) εκπαιδευτικούς.
Το πρωί της Δευτέρας έγινε η επίσημη υποδοχή των αποστολών στο 5ο Λύκειο και οι φιλοξενούμενοι είχαν την ευκαιρία να έχουν μια πρώτη επαφή με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα μέσα από την περιήγησή τους στις εγκαταστάσεις του σχολείου και την παρακολούθηση μαθημάτων. Στη συνέχεια, στο χώρο της σχολικής βιβλιοθήκης έγινε η πρώτη γνωριμία μεταξύ των τεσσάρων αποστολών μέσα από την παρουσίαση από τους μαθητές, του σχολείου, της πόλης και της χώρας τους.
Μετά τις 12.00 ξεκίνησε η γνωριμία με την πόλη μας, καθώς οικοδεσπότες και φιλοξενούμενοι έγιναν δεκτοί από τις δημοτικές αρχές και ενημερώθηκαν για την πολυπολιτισμικότητα της Βέροιας και την ιστορία του δημοτικού μεγάρου, που αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αειφορίας. Ακολούθησε η επίσκεψη στον Σύλλογο Βλάχων Βέροιας και στη Συναγωγή, στην παλιά Μητρόπολη και στο Βήμα του Αποστόλου Παύλου, στο Μενδρεσέ Τζαμί, που σήμερα στεγάζει το Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο, στο Βυζαντινό Μουσείο και, τέλος, στη χριστιανική συνοικία της Κυριώτισσας. Τα σημεία ήταν επιλεγμένα σκόπιμα, για να αναδειχθεί από τη μια η αρμονική συνύπαρξη ανά τους αιώνες διαφορετικών θρησκειών και διαφορετικών εθνοτικών ομάδων, που συνιστά μια νίκη της δημοκρατίας και μια απόδειξη του σεβασμού στη διαφορετικότητα, και από την άλλη η αειφορία, καθώς το σύνολο των κτηρίων αυτών προέρχεται από το μακρινό παρελθόν και με την κατάλληλη αναστύλωση και την αλλαγή χρήσης πορεύονται στον 21ο αιώνα.
Την Τρίτη, 15 Ιανουαρίου, μετά από ένα μάθημα ελληνικής γλώσσας για τους φιλοξενούμενους μαθητές και δασκάλους, το σύνολο των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα μετέβη στη Θεσσαλονίκη, όπου μετά την περιήγηση στα σημαντικότερα πολιτιστικά αξιοθέατα της συμπρωτεύουσας, ακολούθησε η επίσκεψη στο «ΟΙΚΟΠΟΛΙΣ - μια παράλληλη πόλη για την οικολογία και την κοινωνική αλληλεγγύη». Εκεί ενημερώθηκαν για τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα και τους φορείς πολιτών που μάχονται για αυτά από την υπεύθυνη της εθελοντικής οργάνωσης «ΑΝΤΙΓΟΝΗ» και μέσα από βιωματικές δραστηριότητες ενεπλάκησαν στο θέμα της αειφορίας.
Η Τετάρτη ήταν η μέρα, κατά την οποία οι αποστολές - μετά από την παρακολούθηση ενός μαθήματος για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ανάγκη προάσπισής τους -
παρουσίασαν με τη χρήση ψηφιακών μέσων το έργο που παρήγαγαν κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Κάθε σχολείο διερεύνησε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η δημοκρατία και προστατεύεται το περιβάλλον τόσο στο επίπεδο της σχολικής τους κοινότητας και των τοπικών θεσμών, όσο και σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μετά από κάθε παρουσίαση ακολουθούσε συζήτηση μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών στην προσπάθεια να βρεθούν τα κοινά σημεία και οι διαφορές, αλλά και να εντοπιστούν τα θετικά στοιχεία και οι όποιες αδυναμίες στη λειτουργία των θεσμών. Το πρόγραμμα της ημέρας ολοκληρώθηκε νωρίς το απόγευμα με την ξενάγηση στους Βασιλικούς Τάφους των Αιγών.
Την Πέμπτη, 17 Ιανουαρίου, η μέρα ήταν αφιερωμένη στη Νάουσα. Εκεί οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να έλθουν σε επαφή με τους τρεις βασικούς πυλώνες της αειφορίας: α) την οικονομία, με την επίσκεψη στο οινοποιείο «Vaeni», β) την κοινωνία και τον πολιτισμό, με την ξενάγηση στο σπίτι του Ομίλου «Γενίτσαροι και Μπούλες», όπου ενημερώθηκαν για το ομώνυμο έθιμο και την παραγωγή σουσαμόλαδου, καθώς ο Όμιλος φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις ενός παλιού σουσαμόμυλου, και γ) το περιβάλλον, με την επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νάουσας και την πραγματοποίηση εκπαιδευτικού προγράμματος στον χώρο του πάρκου του Αγίου Νικολάου. Το απόγευμα της ίδιας μέρας οι μαθητές εργάστηκαν κατά ομάδες μεικτών εθνικοτήτων, προκειμένου να συγκεντρώσουν το υλικό, το οποίο θα επεξεργάζονταν την επόμενη μέρα.
Την Παρασκευή οι εργασίες έγιναν και πάλι σε ομάδες μεικτών εθνικοτήτων. Οι μαθητές μετά την αρχική καθοδήγηση των καθηγητών τους άρχισαν να συνθέτουν το μωσαϊκό των δράσεων που έλαβαν χώρα τις προηγούμενες μέρες και να καταγράφουν τα αποτελέσματα αυτών και τα συμπεράσματά τους. Το ψηφιακό υλικό που παρήγαγαν στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου παρουσίασε στη συνέχεια η κάθε ομάδα στη σχολική βιβλιοθήκη. Στο μεταξύ μεσολάβησε διάσκεψη των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, για να συζητήσουν τις τρέχουσες εργασίες και να προετοιμάσουν την επόμενη φάση του έργου που θα λάβει χώρα στη Φιλανδία από τις 5 ως τις 11 Μαΐου 2019. Ακολούθησε η διαδικτυακή αξιολόγηση από καθηγητές και μαθητές αυτής της πρώτης διακρατικής δραστηριότητας. Τέλος, αργά το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε και το γεύμα του αποχαιρετισμού με τη συμμετοχή του συνόλου των μαθητών και των εκπαιδευτικών του προγράμματος.
Κατά την αναχώρηση των ξένων αποστολών το Σάββατο, 19 Ιανουαρίου, η συγκίνηση ήταν πολύ μεγάλη. Η αναχώρηση δυσκόλεψε, καθώς φιλοξενούμενοι και οικοδεσπότες ένιωθαν τον ιδιαίτερο δεσμό που δημιουργήθηκε ανάμεσά τους τόσες μέρες να μην τους αφήνει να αποχωριστούν ο ένας τον άλλον, ενώ οι υποσχέσεις για στενή επικοινωνία και γρήγορη αντάμωση έδιναν και έπαιρναν.
Οι εμπειρίες αυτής της δράσης που έλαβε χώρα στην πόλη της Βέροιας την τελευταία εβδομάδα έδειξαν με τον πιο παραστατικό τρόπο πως χάρη στο Erasmus+, το ΙΚΥ και τα αντίστοιχα ιδρύματα των άλλων κρατών άλλη μια διεθνική εκπαιδευτική δραστηριότητα είχε πετύχει στο ακέραιο τους στόχους της!
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν οι μαθητές/τριες: Κώστας Τσίλης, Αντώνης Βασιλειάδης, Βίκυ Τζουβάρα, Λία Καπαλίκα, Μελίνα Μεταξά, Δέσποινα Τζήμα, Γιώργος Λοκμανίδης, Κατερίνα Δέλλα, Έλενα Θεοδώρου, Σοφία Πανίδου, Νίκος Τσιφλίδης, Μαρία Τσουφλίδου, Λεωνίδας Κουκουράβας, Παναγιώτης Πιπερίδης, Κατερίνα Πατοπούλου, Βίκυ Μωυσίδου, Κατερίνα Φεϊζατίδου, Άννα Τζίρου, Αιμιλία Κίρτσιου, Γιάννης Ψαρράς και
Ολυμπία Παπαευθυμίου. Την παιδαγωγική ομάδα απαρτίζουν οι καθηγητές/τριες: Χαρά Αξούριστου, Έφη Λιακοπούλου, Έλενα Γιαννάκη, Κατερίνα Τότσκα, Σταμάτης Χρυσής και Τάσος Μοσχόπουλος.
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου